Pressmeddelande -

Ny plan, tillgång till Annelundsgården och bred samverkan skapar förutsättningar för unik symbios mellan kultur och industri.

NGBG gatufest har under 5 års tid byggt ett starkt community på Norra Grängesbergsgatan och visar kulturens och enskilda människors kraft för att skapa glädje, trygghet och trivsel i ett område (se faktarutan nedan). I normala fall brukar kulturen komma in när industrin lämnar ett område, men här finns en livskraftig industri och ett rikt kulturliv i kreativ samexistens. Folkliv, tillverkning och musik är saker som låter - och ibland bullrar - vilket har fått dessa verksamheter att trängas bort när bostäder kommer för nära. En levande stad måste dock ha utrymme för både lugn och liv och i det här fallet är Norra Grängesbergsgatan unik. Här har industrin haft sin plats i 100 år och kulturen i 40 år, men nu är det dags att inte bara finnas i samma område utan att på riktigt utveckla samverkan mellan kulturen och industrin för att stärka gemensamma intressen i en växande stad.

Avebe Stadex har beslutat att låta NGBG använda och utveckla Annelundsgården de kommande 5 åren, som har ett unikt bra läge i området och alldeles invid Rosengårds station. Upplåtelsen skapar helt nya förutsättningar att utveckla området med arbete, kultur och fritid som bas, vilket kan skapa ett unikt område som visar vägen för andra städer hur man kan skapa nya stadsområden med en unik sammansättning för en hållbar tillväxt.

- Nicklas Johansson (Fastighets och gatukontoret i Malmö stad) har genom sitt inkluderande arbete, vilja och kreativitet skapat en hållbar situation för alla verksamheter på gatan. Han har alltid involverat oss i sina projekt och visioner och visat hur vi gemensamt kan ta ansvar för att utveckla denna gata som vi delar. NGBG har visat att de tar ansvar och visar vägen för att skapa något som är nytt och unikt och detta stödjer vi helhjärtat - säger Håkan Nebreus tekniskt ansvarig på Avebe Stadex.

- NGBG tänker starta ett allmännyttigt bolag för att utveckla denna fastighet -, säger Iain Dace ordförande föreningen NGBG. - Vi väljer denna form för att allt detta positiva som skapats med NGBG gatufest är skapat av 1000-tals personer och vi vill säkerställa att eventuella vinster av den näringsverksamhet som vi bedriver gemensamt återinvesteras i dem som bidrar till verksamheten och i vårt gemensamma kvarter. -

Ett nytt planprogram håller på att ta form för att möjliggöra en långsiktig utveckling av kvarteret i en långsiktig och hållbar riktning, vilket stärker inte bara detta kvarter, utan hela Malmö stads möjligheter att utvecklas till en socialt balanserad stad med goda livsbetingelser för alla.

- I planprogrammet vill staden bygga vidare på den spännande utveckling som har tagit form de senaste åren, vilket ligger helt i linje med våra mål att NGBG ska vara ett område för tillverkning och en kulturell och demokratisk arena - , säger Iain Dace.

DELTA! Ge ett förslag eller gör en insats.

Fakta om NGBG gatufest

år          besökare     deltagare    scener   uppträdande
2016 5 000 350 10 80
2017 7 000 500 19 183
2018 8 500 700 20 190
2019 14 500 1 000 24 223
2020 INSTÄLLT PGA COVID 19

TOTAL

35.000 besökare - 2.600 aktiva deltagare - 0 våldsbrott - 0 sexuella trakasserier

Andra aktiviteter

Plan B – Vi har haft en rådgivande dialog funktion.

Skånes dryckesproducenter – Vi var med och initierade uppstarten av föreningen.

Biograf Hypnos – Vi fann en tom lokal anpassad för film med filmentusiasterna Film i Malmö.

NGBG på minecraft – Vi skapade gatan i Minecraft tillsammans.

Cykelfest – Vi skapade ett möte och rundtur på cykel i Corona tider.

Firandet av Bron 20 år – Vi gjorde ett litet firande med några danska artister på Plan B.

NGBG - Iain Dace (Ordförande) - HQ@NGBG.se - 076 189 98 71

MALMÖ STAD FGK - Nicklas Johansson - nicklas.johansson@malmo.se - 070 934 12 64