Frånluftsvärmepump från NIBE klarar de nya byggreglerna

De nya byggreglerna – BBR 16 – innehåller mycket hårda normer när det gäller energiförbrukning. Många har gjort bedömningen att det bara är berg- eller jordvärmepumpar som klarar de nya kraven. Men värmeföretaget NIBE visar att det istället är en helt ny frånluftsvärmepump som är bäst för nybyggen enligt de nya kraven.

Den som bygger ett nytt hus idag måste installera en värmeanläggning för de nya reglerna. En anläggning som måste vara både flexibel och effektiv.

Den måste ha effekt nog för att värma upp de kalla dagarna, men inte ha någon ”överkapacitet” resten av tiden.

– Våra beräkningar visar att en värmepump för bergvärme helt enkelt är för kraftfull för nya enfamiljshus med modern ”klimatskärm”. Det säger Richard Carlholmer på NIBE. Det blir många mycket slitsamma start och stopp för kompressorn.

– Dessutom fattas det nästan alltid tillräckligt stor vattenvolym, vilket kräver komplettering med en platskrävande volymtank.

Redan när förarbetena för BBR 16 kom började NIBE därför utveckla en lösning för de nya kraven. Resultatet blev NIBE F750 – en helt ny frånluftsvärmepump med en varvtalsstyrd kraftfull kompressor.

– NIBE F750 är skräddarsydd för BBR 16, med mycket ny teknik. Bland annat inverterstyrd rotationskompressor och lågenergicirkulationspumpar. Något som gör den både energisnål och flexibel. Dessutom har den två eller ibland tre gånger så stor kompressoreffekt som ”vanliga” frånluftspumpar.

– Den är också försedd med lågenergifläkt och den totala effekten kan spärras vid olika lägen så att den inte överskrider kraven för den aktuella boytan. NIBE F750 fördelar sedan själv ut effekten mellan kompressor och elpatron beroende på vad som behövs vid varje enskilt tillfälle.

- NIBE F750 är något så unikt som en frånluftsvärmepump som klarar att värma upp de flesta olika nybyggda hus i Sverige enligt BBR16. I de allra flesta delar av landet klarar den utan problem 1,5 plan och 200 kvadratmeter.

NIBE F750 har NIBEs nya display med kontrollhjul och högupplöst färgskärm. Här kan man inte bara schemalägga värme, ventilation och varmvattenproduktion. Man kan även mäta och logga medelinomhustemperaturen och ta ut all info via en inbyggd USB-port. GSM kommunikation finns som tillval.

• NIBE F750 – ny frånluftsvärmepump som ensam klarar att värma en villa på 200 kvm enligt BBR 16
• Max installerad eleffekt kan spärras.
• Extra hög kompressoreffekt
• Inverterstyrd rotationskompressor
• Lågenergicirkulationspumpar

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Richard Carlholmer – NIBE Energy Systems
Mail: richard.carlholmer@nibe.se
www.nibe.se

Kategorier

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av energiprodukter för villor och fastigheter och har en marknadsledande position i norra Europa inom huvudområdena värmepumpar och varmvattenberedare. Affärsidén är att förse bostäder och fastigheter med produkter för inomhuskomfort och uppvärmning av tappvatten. Sortimentet har successivt utvecklats från enklare produkter för uppvärmning till koncept för värme, ventilation, kyla och värmeåtervinning.

Stefan Nordenfors

Sveriges största leverantör av värmesystem