Ny luft/vattenvärmepump med ett SCOP över 5,0!

Ny luft/vattenvärmepump med ett SCOP över 5,0!

NIBE F2120, som premiärvisas på Nordbygg 2016, visar att utvecklingen inom luft/vattenvärmepumpar går snabbt framåt. NIBE F2120 har en årsvärmefaktor, SCOP på mer än 5,0 och levererar riktigt hög framledningstemperatur även i extrem kyla.

När NIBE bara för något år sedan lanserade F2030 och F2300 som fungerade ner till -25 °C var det ett stort genombrott. Nu har företaget tagit ett steg ytterligare och lanserar NIBE F2120 – en unik luft/vattenvärmepump med inverterstyrning som klarar av att driva system med riktigt hög framledningstemperatur – och det även om det är riktigt kallt ute.

Den nya modellen är byggd för användare som efterfrågar en luft/vattenvärmepump som måste fungera effektivt även under tuffa driftförhållanden. Till dessa krav står avfrostning och kondensvattenavledning högt upp på listan. SCOP-värdet är över 5,0 och innebär att värmepumpen ger hela fem gånger så mycket energi som den förbrukar.

NIBE F2120 ger en väldigt stor energibesparing och har en exeptionellt låg ljudnivå. Luft/vattenvärmepumpen har även mycket bra värden vid låga yttertemperaturer och höga framledningstemperaturer. Inverterstyrningen sparar energi och ger mindre slitage, här för första gången kombinerad med EVI (Economized Vapour Injection). EVI sänker hetgastemperaturen och ökar samtidigt den angivna effekten. Viktiga fördelar, inte minst för stora fastigheter och/eller för den som bor långt norr ut i landet.

NIBEs högklassiga klimatlabb har varit till stor hjälp i framtagandet av NIBE F2120. Där har man exprimenterat och simulerat skiftande klimat. NIBE F2120 har bland annat under långa perioder utsatts för temperaturer på -25 °C, regnstormar och ökenhetta, detta för att se vad som verkligen sker med luft/vattenvärmepumpen under extrema väderförhållanden. Det är tack vare dessa tuffa test som man exempelvis kunnat få fram så bra resultat för avfrostning och kondensvattenavrinning.

Tillsammans med NIBEs inomhusmoduler SMO och VVM bildar NIBE F2120 ett komplett klimatsystem – och gör NIBE till en av de ledande aktörerna i branschen.

Säljstart är sommaren 2016.

Nya NIBE F2120

• Finns i storlekar – F2120-8, 12, 16 och 20
  • Ljudeffektnivå: 53 dB (A)
  • Värmeframledning: upp till +65 °C
  • Kylframledning: ner till +7 °C
  • Lägsta drifttemperatur: -25 °C
  • SCOP på över 5.0
  • Upp till 65 °C framledningstemperatur
  • 63 °C framledningstemperatur vid -25 °C
  • Självjusterande kontrollsystem för äkta ”plug-and-play”-installation
  • 3-fasanslutning för alla storlekar
  • Tyst fläkt med intelligent reglering

För ytterligare information vänligen kontakta
Michael Lindahl, michael.lindahl@nibe.se, 0433-73128,
Magnus Axelsson, magnus.axelsson@nibe.se, 0433-27 35 72
eller Johanna Eklund, johanna@perpr.se, 08-400 255 17.

Högupplösta bilder
Bilder finns att ladda ner i bildbanken, perpr.se.