Nick's blå chocolate wafer till förmån för Barndiabetesfonden

Nick’s klassiker blir blå för Världsdiabetesdagen

I november får Nick’s klassiska Chocolate wafer bar ett nytt utseende i samarbete med Barndiabetesfonden. Den vanligen rosa och gula förpackningen blir temporärt blå för att uppmärksamma diabetesmånaden. Diabetesmånaden, även kallad den “blå månaden” är en förlängning av WHOs Världsdiabetesdag som inträffar den 14 november. Under hela november kommer Nick’s donera 1 kr per såld blå chocolate wafer till Barndiabetesfonden.

Nick’s och Barndiabetesfonden inledde sitt samarbete i 2021 med målet att sprida kunskap om typ 1-diabetes samt samla in bidrag till forskning. Typ 1-diabetes är idag Sveriges vanligaste livshotande och obotliga sjukdom hos barn. Varje dag diagnostiseras nästan tre barn och minst lika många vuxna med typ-1 diabetes. Sjukdomen kan drabba vem som helst, när som helst och idag finns varken botemedel eller något slut på typ 1-diabetes. Diagnosen är en livstidsdom och det enda som kan ändra det är att lösa gåtan genom forskning.

Samarbetet föll sig naturligt då varumärket Nick's grundades av Niclas Luthman som tillsammans med sitt team började ta fram glass och choklad utan tillsatt socker, efter att själv fått diagnosen prediabetes. Nick's mål är att skapa goda snacks utan tillsatt socker, gluten och palmolja, för att alla ska kunna njuta - även diabetiker.

Kampanjen kommer rullas ut i utvalda butiker i dagligvaruhandel under november månad. Nick's donerar även en andel av sin försäljning på sin e-handel nicks.se till där 10 kr per order går till Barndiabetesfonden. För att stötta kampanjen utöver att köpa en blå kex bar uppmuntras konsumenter swisha till 900 05 97 och donera direkt till Barndiabetesfonden.