Ät ramen som i japan - med en whisky highball

Ät ramen som i japan - med en whisky highball

Den japanska nudelsoppan ramen har tagit Sverige med storm. Mindre känt är att soppan i hemlandet Japan ofta ackompanjeras av en whisky highball. Svenska Totemo Ramen har gjort sig kända för att servera Stockholms mest autentiska ramen. Tillsammans med Glenfiddich delar de med sig sina fem bästa tips för att laga den smakrika rätten hemma – serverad tillsammans med en Glenfiddich Highball.

Den japanska rätten ramen introducerades till landet någon gång under 1660-talet som en omarbetning av kinesiska vetenudlar. Rätten är idag en av Japans mest kända matexporter och nästan alla regioner i landet har sin egen version av ramen, exempelvis Tonkutsu (benbuljong på fläsk), Kyushu-ramen och Hokkaidos miso-ramen. Ramen i Sverige är egentligen ingen ny rätt då de klassiska snabbnudlarna från Nissin (m.fI.) existerat i matvarubutiker i decennier. Det är dock under de senaste fem åren som trenden har tagit rejäl fart. Kraven på kvalitetsnudlar har därmed ökat och nya ramen-restauranger har öppnat i vart och vartannat hörn i Stockholm. I Japan är whisky highball ett vedertaget komplement till den feta och smakrika soppan sedan länge.

– Vi tycker att det är härligt att ramen har vuxit fram och blivit så populärt i Sverige de senaste åren. Nu är det dags att sprida kunskap om en av dess allra populäraste följeslagare, nämligen en klassisk whisky highball. Highballs är omåttligt populära i Japan och ses som ett självklart komplement till ramen. Vi är därför väldigt glada över att vi tillsammans med landets bästa ramen-ställe kunna presentera Glenfiddich Highball, säger Rasmus Harnell, Portfolio Manager för Nigab.

Glenfiddich Highball är en enkel drink att tillreda då den bara innehåller två ingredienser - Glenfiddich och sodavatten. De rika smakintrycken av ramen och highballen gifter sig i munnen och resultatet är svårslaget.

Totemo Ramen grundades av Jonas Lindgren och Peter Eneroth och är sedan tre år tillbaka ett av Stockholms mest populära lunchhak med endast fyra rätter på menyn och sparsamma öppettider mellan 11.00 och 14.00. Totemo Ramen kan besökas på Sankt Eriksgatan 70 i Stockholm.

Så gör du en Glenfiddich Higball

Originalet
- Fyll ett highballglas med is
- 1 del Glenfiddich 12 Years (Art. Nr 440)
- Toppas med citroncest

Den mogna
- Fyll ett highballglas med is
- 1 del Glenfiddich 15 Years (Art. Nr 308)
- Toppas med apelsincest

Den rökiga

- Fyll ett highballglas med is
- 1 del Glenfiddich Fire & Cane (Art. Nr 40561)
- 3 delar sodavatten, exempelvis Club Soda från Fever-Tree
- Toppas med cest från grapefrukt

Bilder kan laddas ner här.

Totemo Ramens 5 bästa tips för hemlagad ramen

En skål riktigt bra ramen är uppbyggd av fem olika komponenter:
1. Buljong
2. Tare (smaksättning och sälta)
3. Fett
4. Nudlar
5. Toppings

1. Buljong
Det enklaste sättet att få till en bra ramen-buljong är att använda både kyckling- och
fläskben, kycklingvingar och fläsklägg. Det ger tillsammans mycket fyllighet och kollagen till buljongen. Med shiitake (svamp), katsuobushi (torkad och rökt bonitofisk) och kombu (alger) kan man tillföra ännu mer umami och djup. Grundbuljongen till ramen ska aldrig ha något salt tillsatt. Tänk på att spara så mycket av fettet som möjligt från buljongkoket, det kommer att behövas senare.

2. Tare
De tre vanligaste smaksättningarna är shoyu-tare (soja), shio-tare (salt) och miso-tare (fermenterad sojabönspasta). Som nybörjare är shoyu-tare enklast då man får en väldigt bra grund efter att ha gjort chashu (se nedan). Sila av spadet från chashun i en kastrull, låt koka upp, dra åt sidan och lägg till rikligt med katsuobushi. Sila av när det har svalnat. Buljong, tare och fett bildar tillsammans den färdiga soppan.

3. Fett
Att tillföra ett smaksatt fett till skålen förhöjer smakupplevelsen, det vanligaste är att använda gris- eller kycklingfett. Använd det sparade fettet från buljongkoket och sjud på låg temperatur med vitlök så får du ett väldigt smakrikt fett att toppa din skål med, använd 2–4 cl i varje skål. Det går även bra att använda ankfett på samma sätt.

4. Nudlar
Tyvärr är det svårt att hitta ramennudlar av god kvalitet i Sverige. Det bästa är att göra egna nudlar men om man inte orkar det bör man välja någon av de dyrare torkade japanska nudlarna (ej snabbnudlar).

5. Toppings
Chashu (bräserat fläsk), vårlök, marinerat ägg och menma (bambuskott) är de absolut vanligaste ingredienserna att toppa en skål ramen med. Menma av bra kvalitet kan vara svårt att få tag på i Sverige men det finns många enkla recept att hitta på internet. Chashu är sojabrässerat fläsk som vanligtvis görs på fläsksida och tillagas enklast i ugn på 150 grader i ca 3–4 timmar tillsammans med soja, mirin (alkoholhaltig smaksättare), vitlök, sake och ingefära. Spara spadet som blir kvar till shoyu tare (se ovan). Låt köttet svalna (helst över natten) och skiva upp i önskad storlek. Godast blir det om man grillar köttet med en gasbrännare innan servering.

För mer information, vänligen kontakta:
Sami Tahir, Spotlight PR
Mobil: +46 (0)73 748 17 16