Bodegas Salentein rankad som nummer 9 av "Världens bästa vingårdar 2023"

Bodegas Salentein rankad som nummer 9 av "Världens bästa vingårdar 2023"

Resultatet av "World's Best Vineyards 2023" har tillkännagivits i Rioja i Spanien, och Bodegas Salentein tilldelades rankingen som 9:e bästa av mer än 5 000 vingårdar runt om i världen.

World´s Best Vinyards akademien tillkännager årligen sitt val av de 50 bästa vingårdsupplevelserna, de bästa vingårdarna att besöka för att prova fantastiska viner, lära sig om vinframställning och odling av druvor.
De prestigefyllda medlemmarna på World's Best Vineyards-rankingen väljs ut av en panel bestående av cirka 500 vin- och turistproffs som utvärderar aspekter som kvaliteten på den allmänna upplevelsen av vingårdsbesöket, övergripande atmosfär, mat, aktiviteter, vyer, personal samt valuta för pengarna. Endast vingårdar som är öppna för allmänheten kan komma i fråga.

- Vi är mycket stolta över vårt team för att ha uppnått detta fantastiska erkännande. Vi satsade på Uco-dalen från första början för att utveckla dess vin- och turismpotential, för att visa den naturliga skönheten i denna unika plats i världen. Våra mål har uppnåtts med mycket ansträngning, arbete och tålamod, och detta erkännande entusiasmerar oss att stanna i toppen och fördjupa vårt engagemang och service gentemot alla som besöker och njuter av våra viner, säger Frederike & Ben Pon, barn till grundaren, och nuvarande ägare av Bodega Salentein.

Det har varit ett speciellt år för Bodegas Salentein, ett år då de har firat sin 25:e årgång, och detta senaste erkännande – de hade redan 2022 klättrat till topp 25 av de 50 bästa vingårdarna i världen.

- Vi har jobbat med Bodegas Salentein i över ett decennium och att få vara med deras resa hittills har varit en fröjd. Deras viner har inte hittat hem till Systembolagets hyllor än men det finns för tillfället 6 st att välja från beställningssortimentet. Deras detaljer för engagemang och hänförelse speglar sig i alla deras viner från Portillo till Numina, säger Alexander Kirshakov, Brand Manager på Nigab.