En gång om året anländer Sveriges tilldelning av Tokara Director’s Reserve Red från en av Sydafrikas topprankade vingårdar. 19 april lanseras 3 600 flaskor exklusivt på Systembolaget.

Ett skepp kommer lastat! Med Tokara Director’s Reserve Red 2021

19 april lanseras 3 600 flaskor exklusivt på Systembolaget.

Det är främst i de kustnära bergsområdena i Stellenbosch i den sydvästra delen av Sydafrika som vinodling i världsklass vuxit fram. Här skapar mötet med de kalla Atlantvindarna och den varma indiska oceanen ett närmast Medelhavslikt klimat som får livgivande näring av en brännande het sol under kruttorra sommarmånader.

- Ett svalt år som har resulterat i mindre skörd men av hög kvalitet för Tokara. Vinerna kommer att kunna lagras länge men är även drickvänliga redan nu. Detta är alltid en höjdpunkt att få lansera Tokaras viner på Systembolaget, säger Alexander Kirshakov, ansvarig Brand Manager på Nigab.

Smakprofil
En koncentrerad doft med inslag av svarta vinbär, björnbär och mörka körsbär. Smaken är fyllig med stor bärighet samt choklad, tobak, russin och kaffe. Där finns också toner av lakrits och eukalyptus. En klassisk Bordeaux-blend bestående av 70% cabernet sauvignon, 14% petit verdot, 10% merlot och 4% cabernet franc och 2% malbec. Traditionell jäsning i ståltankar och träkar med överpumpning två gånger per dag. Därefter genomgår vinet malolaktisk jäsning innan den slutliga lagringen på 54% nya ekfat (barrique) i 22 månader. Passar utmärkt till en grillad köttbit med bearnaisesås. Serveras vid 16-18 grader. Färdigt att drickas nu men kan även lagras upp till 10 år.

Tokara Director’s Reserve Red 2021
Artikelnummer: 95969-01
Pris: 269 kronor
Alkoholhalt: 14%
Sockerhalt: 2,2 gram/liter
Exklusiv lansering på Systembolaget 19 april, 3600 flaskor

Kort om Tokara
Tokara ägs av Gerrit Thomas och Anne-Marie Ferreira som köpte den vackert belägna egendomen i början av 1990-talet i syfte att bosätta sig på platsen. Snart insåg de potentialen för vinodling och grundade vinföretaget Tokara. Namnet lånade de av sina barn Thomas och Kara. De första vinstockarna planterades 1994 och några år senare förvärvade de ytterligare ett par vingårdar. Odlingarna ligger på flera hundra meters höjd längs södersluttningarna på Simonsberg inte långt från Stellenbosch. I dag är Tokara Estate en fullt utvecklad besöksanläggning med prisbelönt arkitektur, konst- och konsthantverksutställning samt en högklassig restaurangverksamhet.