Blanda en Hendrick's Gin & Tonic inför Gin & Tonic-dagen på fredag

Fredagsprognos: En torr Gin & Tonic

På fredag är det Internationella Gin & Tonic-dagen och trots det oberäkneliga aprilvädret vi upplevt tidigare i veckan förutser prognosen en torr Hendrick’s Gin & Tonic, oavsett väderlek.

På hedersplats i drinkarnas Hall of Fame hittar vi klassikern Gin & Tonic. En drink där det beska och bittra harmoniserar och möts i en frisk och välsmakande syrlighet. Sedan en tid tillbaka hyllas GT:n årligen med en egen dag i kalendern. Den Internationella Gin & Tonic-dagen infaller den 9 april och firas världen över.

Likt de hastiga väderomslag som kännetecknar april månad har drinken genom åren tolkats i många kreativa tappningar. Vissa har fastnat och andra inte. En favorit i vårsolen är en svalkande sorbet gjord på Hendrick’s Gin. Men oavsett väder och vind, är det klassiska orginalet oslagbart. Den som däremot vill bidra med en egen twist men behålla den traditionella drinken kan med fördel göra det genom att garnera med gurka på nya sätt.

Så med drinken i ena handen och ett paraply (eller parasoll) i andra, skålar vi tillsammans i Gin & Tonic på fredag!

Så blandar du en perfekt Hendrick’s Gin & Tonic för alla väder
6 cl Hendrick’s Gin
12 cl Tonic Water*
Gurka
Is

1.Fyll ett glas med is.
2.Fyll upp med Hendrick’s Gin och addera tonic.
3.Garnera med gurka

* Tips på bra tonics: Fentimans Tonic Water och Fever-tree Aromatic Tonic Water.

Tre kreativa sätt att garnera din Gin & Tonic med gurka
Gurkkulor:
1. Använd ett kuljärn och gröp ut kulor från gurkan. Har du inget kuljärn får det också att använda en tesked.
2. Trä gurkkulorna på en tandpetare.
3. Garnera din drink!

Gurkstrimlor:
1. Använd ett ciceleringsjärn (har du inget ciceleringsjärn går det bra att använda en osthyvel) och raka gurkan till långa och fina strimlor som du sedan, med hjälp av en kniv, skär till tunnare strimlor.
2. Garnera din drink!

Gurkremsor:
1. Använd en osthyvel och hyvla gurkan, för en lång men tunn skiva.
2. Virvla sedan ner gurkremsan i glaset, likt en spiral.
3. Garnera din drink!

Så gör du en läskande Hendrick’s-sorbet
1 300 gram gurka
4 dl socker
4 dl vatten
1,45 dl citronsaft
14 cl Hendrick’s Gin

1. Skala gurkan och mixa den till en puré.
2. Koka vatten och socker till ett sockerlag och låt svalna.
3. Blanda ned sockerlag och citronsaft med gurkpurén. Tillsätt Hendrick’s Gin.
4. Rör ihop i en glassmaskin eller placera i frysen i minst ett dygn.
5. Servera i frostade glas med gurka eller rosenblad.

För mer information, vänligen kontakta:
Frida Jeppsson, Spotlight PR
Mobil: +46 (0)72 007 68 66
Mail: frida.jeppsson@spotlightpr.se

Om Hendrick's Gin
Hendrick's Gin är en super-premium gin, tillverkad med flera icke-traditionella metoder för att leverera ett nyfiket och spännande arrangemang i både smak och stil. Till skillnad från många andra ginsorter destilleras Hendrick's Gin i Skottland, i små batcher på endast 500 liter åt gången. Endast Hendrick's Gin är gjord med infuserad gurka och rosenblad, tillsammans med en blandning av 11 andra botaniska bär, örter och kryddor, vilket ger en härligt uppfriskande gin med blommig karaktär. Hendrick's Gin är unik i sättet den produceras. Hendrick’s tillverkas i en kombination med två typer av destillationspannor. Carter-Head-Still & Bennett-Still, vilket skapar en tydligt jämn gin med både karaktär och balans mellan subtila smaker. För mer information, besök: www.hendricksgin.com eller www.nigab.se.