Graziano Prà - Besatt av terroir!

Graziano Prà - Besatt av terroir!

Graziano Prà fick i unga år näst intill en kallelse att bli vinodlare. Hans familj hade odlat vin i Veneto i generationer, men aldrig kommersiellt. Graziano blev tidigt engagerad och enligt honom själv närmast besatt av odling och jordens möjligheter. Han beskriver det som om det handlade om en respekt för jorden som han var tvungen att ta itu med. Kring mitten av 1980-talet etablerade Graziano ett vinföretag tillsammans med sin bror. Till en början drev de företaget gemensamt, men sedan 2007 är Graziano ensam ägare. Under hans ledning växte verksamheten, och odlingarna i såväl Soave som Valpolicella kunde utökas. Han har en närmast filosofisk syn på sin vinodling. Han ser sig som en guide som bistår vinet och hjälper det att växa ur den jord han högaktar. Odlingen sker följaktligen ekologiskt. Idag räknas Graziano Prà till en av de allra främsta producenterna i Soave.

Trots att Graziano Prà startade sitt företag så sent som 1985 räknas hans Prà ändå till ett av Italiens främsta och mest innovativa vinerier. Hjärtat i företaget ligger i Monteforte d´Alpone, men Graziano Prà har också odlingar i Valpolicella där företaget bla producerar amaroneviner.

- ”Graziano Prà är pionjären från Soave som vill visa upp sin region från sin allra bästa sida. Ursprungstypicitet och terroir är ledord. Eller som Graziano själv uttrycker det: ”En stort vin speglar ursprunget det kommer ifrån.” Det är med andra ord dags att upptäcka Soave som det kvalitetsdistrikt det är, säger Patrik Mannheimer, Wine Director på Nigab.

Prà Otto Soave Classico DOC 2021
Artikelnummer: 59798