"Historiskt vin från södra Italien" Villa Matilde Fiano di Avellino 2020

"Historiskt vin från södra Italien" Villa Matilde Fiano di Avellino 2020

För fjärde året i rad lanserar Nigab det vita vinet Villa Matilde Fiano di Avellino. Ett historiskt och på många sätt antikt vin från skuggan av Vesuvius i södra Italien.

Kampanien
I Kampanien har det odlats vin mycket länge. Här på den historiska marken, som fortfarande vibrerar av vulkanisk aktivitet, stod mycket av Italiens och Europas vinvagga. Från Kampanien kom det vin som romartidens store skald Vergilius refererar till i sina dikter. Länge kände man inte till särskilt mycket om antikens viner. Men tack vare Francesco Paolo och hans forskning om Italiens förhistoriska vinodling kunde han och ett forskarteam vid Neapels universitet återskapa flera av de antika vinsorterna. Kampanien var fram till vinlusen ett mycket känt vinområde men därefter falnade ryktet och under 1900-talet gjordes mest blandviner. Detta skulle förändras i och med Francesco Paolo och Villa Matilde. I dag har flera viner från regionen fått DOCG-status, däribland appellationen Fiano di Avellino. Den antika fiano-druvan ger viner med blommiga toner, tropiska frukter och en kryddig sötma. Fiano har troligen feniciskt ursprung och druvan odlas nästan enbart i Kampanien.

Villa Matilde Fiano di Avellino 2020
Druvsort: fiano
Pris: 150 kronor
Artikelnummer: 90032
Alkoholhalt: 13,5 %
Restsocker: 2,8 gram/liter
Tillfällig lansering på Systembolaget 2 september, 8000 flaskor

Smakprofil
Vinet har en halmgul färg med intensiv blommig och fruktig doft. Smaken är livlig och elegant med balanserade mogna frukter, gula plommon, päron och hasselnötter, som i eftersmaken drar åt persika, exotiska frukter och honung. Vinet har kallmacererats, sjävrunnit och lagrats på ståltank i fyra månader. Det är ett mycket spännande vin för alla som intresserar sig för ursprungliga druvsorter och Italiens inhemska druvor. Serveringstips Utmärkt till fisk, skaldjur, svamprisotto men också lättare pizza och pastarätter. Serveras vid cirka 12 grader. Färdigt att drickas nu men kan lagras upp till 5 år.