Cocker spanieln Rocco ansvarar för kvaliteten på Grant's whisky

Hunden Rocco ansvarar för kvaliteten på Grant’s whisky

Whiskyälskare är stolta över deras näsa för whisky. Men de kan inte mäta sig med Rocco, en ett år gammal cocker spaniel som just har fått spritindustrins drömjobb - att ansvara för kvalitetskontrollen vid Grant’s whiskydestilleri i Girvan, Skottland.

Roccos jobb är att lukta sig till kvaliteten på whiskyfaten i tunnbinderiet. Där tillverkas träfat av skickliga hantverkare med hjälp av traditionella metoder som säkerställer den långa lagringsprocessen och kvaliteten hos Grant’s whisky. När Rocco är klar med att kontrollera kvaliteten på träet i tunnbinderiet nosar han runt i resten av destilleriet för att se till att allt går som planerat. Om Rocco fångar upp doften av något som behöver kontrolleras så rapporteras det till Grant’s ”top dog”, Associate Global Brand Director, Chris Wooff.

- Trä är ett naturligt material och whiskydestillering är en biologisk process. Vårt uppdrag för Grant’s Whisky är att säkerställa en felfri lagringsprocess. Luktsinnet hos en hund som Rocco är fyrtio gånger starkare än en människas, och Rocco är speciellt utvald och tränad för att plocka upp doften av avvikelser under tiden som whiskyn lagras i faten, säger Chris Wooff, Associate Global Brand Director.

Innan Rocco trädde in i sin nya roll genomgick han sex månaders intensiv träning för att finjustera sina naturliga färdigheter tillsammans med hundträningsexperten Stuart Phillips i Pembrokeshire, Wales. Stuart använde fatprover från Grant’s destilleri för att skapa en träningsmiljö för Rocco och hjälpa honom identifiera specifika dofter i träet för att sedan kommunicera resultatet till Grant’s team.

- Inom vinindustrin används mekaniska ”näsor” i stor utsträckning, men vi ville behålla traditionen med våra hantverkskunskaper genom att använda en hunds naturliga och hyperkänsliga luktsinne i vår kvalitetsprocess. Roccos förmåga att sniffa på ett mycket stort antal fat på kort tid gör honom till ett fantastiskt tillskott till vårt team av whiskyhantverkare, fortsätter Chris.

För att Rocco ska må bra och kunna vara ständigt tillgänglig har Grant’s hantverkare byggt en kennel åt honom precis utanför destilleriet i South Ayrshire, Skottland.

För mer information, vänligen kontakta:
Frida Jeppsson, presskontakt, Spotlight,
frida.jeppsson@spotlightpr.se

Om Grant’s
Sedan 1887 har William Grant gjort whisky med passion och expertis enligt en unik formula, som har delats i sex generationer. Många whiskysorter tar sin smak från bara ett fat, men Grant’s Triple Wood lagras i tre olika typer av träfat; Virgin Oak ger kryddighet och robusthet, American Oak ger en subtil och mjuk vaniljton och till sist Bourbon-fat som fyller på med en söt arom av farinsocker, vilket resulterar i en mjukare, rikare och mildare smak. Att addera ett tredje fat i lagringsprocessen är det som skänker kvalitet och den distinkta smak som särskiljer Grant’s Triple Wood från andra whiskysorter. När allt kommer omkring så ger tvåfatslagring bra whisky, men det är det tredje fatet som gör det till Grant’s.

Om William Grant & Sons
William Grant & Sons är en oberoende, familjeägd dryckeskoncern som grundades av William Grant 1886. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie®, Scotch Grant’s®, Tullamore Dew®, Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry® och Milagro Tequila®.