Jägermeister Greenhouse drivs av solceller. Rendering gjord av Mathias Kalleryd, We Create.

Jägermeister presenterar ”Jägermeister Greenhouse” och utforskar nya vägar till hållbara festivaler med en solcellsdriven bar på Way Out West

– Som festival vill vi hela tiden vara en plats där vi utvecklar och bidrar till en viktig omställning. Oavsett om det handlar om engångsartiklar, resor eller energiförbrukning. Jägermeister Greenhouse är ett perfekt exempel på hur vi alla kan jobba med smarta och kreativa lösningar, säger Magnus Olsson, partneransvarig på Way Out West.

Göteborg, Sverige, 12 augusti 2022 – Jägermeister Greenhouse är ett steg i riktningen mot mer hållbara festivaler och en drivbänk för kreativa idéer som kan förbättra och förändra festivalaktiveringar och festivalmaterial.

- Way Out West har sedan starten 2007 haft stort fokus på och legat i framkant med hållbarhetsarbete och det känns därför som ett självklart val att lansera Jägermeisters Greenhouse-konceptet just här, säger Daniel Bengtsdahl, Brand Manager, Jägermeister Sverige.

16 solcellspaneler från SunRoof driver Jägermeister Greenhouse under Way Out West och genom att använda SunRoof Second Life är målet att vara självförsörjande på el under hela festivalen.

I Jägermeister Greenhouse serveras välkylda drinkar och iskalla shots med hjälp av solenergin från panelerna. Citrusfrukter med lång transportsträcka har valts bort och i stället används svensk rabarber, citronsyra och ”Incredible Sour Mix” som tillverkas i Stockholm av svenska äpplen. Alla drinkar och shots serveras i glas gjorda av papper.

Det långsiktiga målet är att utmana dagens arbetssätt och vara med och sätta en riktning för framtidens festivaler. Samtidigt ska Jägermeister Greenhouse utvecklas med målet att bli än mer hållbara och innovativa vad det gäller festivallösningar och andra områden.

Detta svenska projekt är en del av Jägermeisters långsiktiga globala helhetsgrepp för att förbättra hållbarheten med uppdraget "Best Nights of Your Life - Today and Tomorrow".

Renderingar av baren är gjorda av Mathias Kalleryd, We Create.

Daniel Bengtsdahl, Brand Manager Jägermeister
E-mail: daniel.b@nigab.se