Lansering av Kanonkop Paul Sauer 2020 på Systembolaget 26 april! Kanonkop Estate i Stellenbosch har nyligen utsetts till det 12:e mest beundrade vinmärket i världen!

Lansering av Kanonkop Paul Sauer 2020 på Systembolaget 26 april! Kanonkop Estate har nyligen utsetts till det 12:e mest beundrade vinmärket i världen!

Kanonkop Estate i Stellenbosch har nyligen utsetts till det 12:e mest beundrade vinmärket i världen i den årliga omröstningen som görs av den ledande vinpublikationen Drinks International som varje år väljer ut sina 50 toppmärken.

I år är det den 14:e upplagan av den internationella vinindustrins mest värdefulla ranking som röstats fram av Drinks Internationals experter från hela världen inklusive sommelierer, inköpare, grossister, Master of Wines och vinjournalister.

- Privilegiet är att se sitt eget varumärke, och som enda sydafrikanska vinmärke, på topp 50-listan tillsammans med internationella ikoner som Château Margaux och Domaine de la Romanée Conti från Frankrike, de spanska legenderna Vega Sicilia och Torres och Penfold´s från Australien, säger Johann Krige, delägare på Kanonkop.

Kanonkop Paul Sauer 2020
Artikelnummer: 94676
Pris: 489 kronor
Alkoholhalt: 13,5%
Sockerhalt: 0,3 gr/100 ml
Lansering på Systembolaget 26 april, 840 flaskor

Smakprofil
En rubinröd mättad färg och en tät och sammanvävd doft av mylla, muskot, torkade solmogna körsbär, örter, cederträ och svarta vinbär. Smaken är klassiskt raffinerad med vinbär, mocka, kaffe och gröna tobaksblad i en elegant struktur med balanserade tanniner där användningen av ny ek kompletterar med en fruktig och smakrik vaniljton. Eftersmaken är lång och fräsch och har en ungdomlig avslutning med en lätt rökig mineralitet.

Kort om Kanonkop
Kanonkop Estate ligger på sluttningarna utmed Simonsberg i Stellenbosch några mil utanför Kapstaden. Från höjderna har man en vidsträckt utsikt över havet. På 1700-talet stod en kanon på en av kullarna som avfyrades när man siktade europeiska skepp som stävade in mot Kapstaden. Kanonskotten varskodde traktens bönder om att det var dags att fylla kärrorna med förnödenheter och bege sig till hamnen.

Paul Sauer var en sydafrikansk statsman och framförallt pionjär inom den sydafrikanska vinindustrin. Han var en av de första som planterade pinotage i landet och den som byggde upp farmen Kanonkop – i dag driver hans barnbarn Johann och Paul Krige det framgångsrika företaget. Det dröjde dock till 1972 innan vinodlingen kom ingång. Verksamheten drivs mycket familjärt och majoriteten av de närmare 60 anställda bor på gården. Kanonkop har de senare åren blivit en shooting star på den sydafrikanska vinhimlen och har tilldelats många internationella utmärkelser. I flera avseenden har Kanonkop gått i bräschen för den sydafrikanska vinindustrins förvandling från apartheidårens mörker till en absolut topposition bland nya världens vinländer. Den som ansvarar för driften på Kanonkop är vinmakaren Abrie Beeslaar. I dag är han en av vinvärldens mest lysande stjärnor. Beeslaar har trots sin ungdom utsetts till ”The Best Winemaker in the World” hela tre gånger.