Hendrick's Orchard Collins

Så blandar du julens godaste – och vackraste drinkar

Snart nalkas återigen december månad där adventsfiranden, lucia, julafton och nyårsfester avlöser varandra. För att underlätta inför julens alla kalas följer här recept och tips på hur du blandar smakrika och vackra juldrinkar. I år samsas traditionella smaker med oväntade inslag, där kryddiga toner kombineras med djärva smaker såsom kaffe, apelsin och tranbär.

December månad är fullspäckad av högtider och fester. Men inte sällan stångas många i sista sekund med planering och förberedelser inför bjudningarna. För att underlätta i val av dryck tipsar nu Petter Boman, portfolio manager och mixolog på Nigab, om hur du lyckas med juldrinken, som både kan lämpa sig som fördrink och som efterrätt.

– Drinkarna i december får gärna vara färgsprakande, kryddiga och söta – allt det där som hör julen till. Men, glöm inte det visuella. En riktigt vintercocktail ska även vara iögonfallande och tilltala fler sinnen än smaklökar. Var lekfull med kompositionen - servera med fördel i vackra glas och dekorera gärna med säsongens kryddor för att ge mer liv åt drinken, säger Petter Boman, portfolio manager och mixolog på Nigab.

Fem tips för att lyckas med juldrinken

• Lek med julens färger
    Ett tips är att hitta ingredienser som ger drinken en klassisk julkulör. För röda färger – använd tranbärsjuice, vinbärssirap eller en spritsort som ger en röd eller mörk bärnstensfärgad nyans, exempelvis Drambuie eller Monkey Shoulder.

• Dekorera drinken
    Var kreativ och lek med garnityr eller annan dekoration som ger drinken en julig karaktär. Att knyta ett sidenband runt glasets fot kan vara en effektfull detalj, och dekorera gärna drinken med kanelstänger, stjärnanis eller torkade apelsiner.

• Elegant servering
    En vacker presentation gör mycket. Damma gärna av farmors gamla kristallglas eller servera drinkarna på ett fint fat. Att ta hänsyn till både smak och presentation ger drinken mer karaktär.

• Efterrättsdrinkar
    Tänk på att juldrinken inte bara behöver serveras som välkomstdrink eller under glöggminglet. Den ofta söta och kryddiga karaktären som kännetecknar många juldrinkar lämpar sig bra, även som efterrätt.

• Testa dig fram
    Var kreativ och experimentera fram egna recept. Kombinera smaker du älskar och var inte rädd för att testa nya sammansättningar. Det är ofta så de bästa drinkarna skapas.

Orchard Collins
50 ml Hendrick’s Gin
25 ml citronjuice
25 ml äppelcider
Toppa med ginger beer

Så gör du:
- Blanda alla ingredienser i ett glas fyllt med is
- Rör runt försiktigt
- Garnera med tunna äppelskivor

Rob Roy
50 ml Monkey Shoulder
25 ml röd vermouth
3 dashes angostura bitter
Apelsin

- Häll i Monkey Shoulder, röd vermouth and angostura bitter i ett blandglas
- Lägg i massor av is och rör drinken en stund
-  Sila i ett kylt martini eller coupette-glas
- Garnera med apelsin

Drambuie Espresso Martini
30 ml Drambuie
30 ml whiskey
50 ml espresso
20 ml sockerlag

Så gör du:
- Häll alla ingredienserna i en shaker
- Skaka kallt med is
- Sila upp genom två silar i ett glas på fot
- Garnera gärna med kaffebönor och servera med juliga chokladpraliner (perfekt till efterrätt)

Artist Special
50 ml Monkey Shoulder
25 ml röd vinbärssirap
20 ml färsk citronjuice
20 ml Sherry Amontillado
15 ml sodavatten

Så gör du:
- Häll alla ingredienserna i en shaker.
- Lägg i rikligt med is och skaka
- Sila upp i ett highballglas
- Lägg i ny is och spara lite utrymme för sodan
- Toppa med soda och garnera snyggt med citron