David C. Stewart MBE

The Balvenie firar en livstid av minnen i samband med branschikonen och Malt Master David C. Stewart MBEs 60-årsjubileum

En av världens mest hantverksmässiga whiskys firar whisky-branschens längst arbetande Malt Master genom tiderna.

30 augusti 2022: The Balvenie, en av världens mest hantverksmässiga whiskys, fira 60-årsjubileet för Master Blender och Malt Master David C. Stewart MBE - whisky-branschens längst arbetande Malt Master och varumärkets femte sedan starten 1892.

Under 60 år har David utvecklat ojämförlig kunskap och färdigheter som har medfört att han framställt prisvinnande whiskys och utvecklat nya tillverkningstekniker, som sedermera har adopterats och hyllats av branschen.

David föddes 1945 i Ayr, Skottland och påbörjade sin resa på det familjeägda och oberoende destilleriet William Grant & Sons 1962 som kontorist och jobbade bland annat med redovisning och fakturering. Han gav sig sedan ut på en tolv år lång resa för att 1974 bli Master Blender och personligen överse destilleriets prisvinnande urval av single malts och blends från de globalt erkända varumärkena The Balvenie, Glenfiddich och Grants.

En av hans nyckelprestationer är att ha tagit fram en ny tillverkningsteknik för whisky, så kallad ’cask finishing’ (efterbehandling på fat), vilket transformerar det sätt på vilket whisky får sin smak. Tillvägagångssättet är nu vida använt över hela världen vid tillverkningen av alla typer av whisk(e)y. Cask finishing är när whisky får mogna under flera år på ett fat för att sedan flyttas över till ett annat fat (vanligen ett som tidigare innehållit starkvin eller någon annan sprit) för några sista månaders mognad - eller ’finishing’. Detta adderar en unik smak som inte går att uppnå i whisky på något annat sätt. The Balvenies ikoniska DoubleWood 12 Year Old är ett exempel på just detta, där drycken får vila på bourbon-fat av amerikansk ek under minst tolv år innan den flyttas över till sherry-fat gjorda av europeisk ek under några enstaka månader. Processen skapar en lång och varm finish med en hint av söt frukt och noter av Oloroso-sherry, skiktad med söt honung och vanilj.

Som Malt Master överser David tillverkningen av samtliga whiskys från The Balvenie och använder sin vältränade näsa för att upprätthålla kontinuitet i whiskyproduktionen på destilleriet. David överser också nya Malt Masters från William Grant & Sons och har jobbat tätt ihop med Glenfiddichs Malt Master Brian Kinsman och nu The Balvenies Malt Master-lärling Kelsey McKechnie.

Under åren har David blivit hyllad och prisad många gånger för sitt arbete. Bland annat i International Wine & Spirits Competition (IWSC) för Outstanding Achievement in the Scotch Whisky Industry, Icon of Whisky Award från Whisky Magazine 2009 och IWSCs Lifetime Achievement Award 2005. Som ett ytterligare bevis på Davids engagemang för den skotska whiskyindustrin utsågs whiskylegenden till Member of the Most Excellent Order of The British Empire (MBE) och mottog 2016 MBE-medaljen från drottning Elizabeth II för sina tjänster.

- The Balvenie har en speciell plats i mitt hjärta och jag är stolt över att ha spenderat mer än halva mitt liv jobbandes på destilleriet. Min passion är whiskytillverkning och jag känner mig hedrad över att ha fått fria tyglar att skapa och experimentera under de senaste 60 åren. Jag tycker om att dela med mig av kunskap och historier till Kelsey som kommer att fortsätta att bygga det arv som gör The Balvenie till vad det är, säger David Stewart.

- Jag känner mig extremt privilegierad över att ha fått lära mig av David under de senaste fem åren när jag genomfört min lärlingstid hos The Balvenie. David är en extremt kunnig och tålmodig man, en levande whiskylegend, säger Kelsey McKechnie, Malt Master-lärling på The Balvenie.

The Balvenie startar nu ett år av firanden över hela världen för att hylla David C. Stewart MBEs hängivenhet till hantverket. Mer information kommer att delas löpande.

För frågor och bilder, vänligen kontakta:
Hermine Bond, presskontakt Spotlight
hermine.bond@spotlightcom.se

Om The Balvenie:

• The Balvenie är en unik linje av single malts skapade av David Stewart MBE. The Balvenies Malt Master ärades med en MBE för sitt bidrag till den skotska whiskyindustrin av drottning Elizabeth II 2016. Varje produkt har en mycket individuell smak men är rik och lyxigt slät och understryks av The Balvenies distinkta honungsaktiga-karaktär.
  • The Balvenie är dedikerade sina fem ovanliga hantverkstekniker som används för att uppnå The Balvenies särskiljande smak. Det är det enda destilleri som fortfarande odlar sitt eget korn, använder traditionell golvmältning och håller sig med både kopparsmeder och tunnbindare på plats på destilleriet, vilket gör The Balvenie till den mest hantverksmässiga av single malts.
  • The Balvenie Single Malt Scotch Whisky produceras av William Grant & Sons Ltd, en prisvinnande, oberoende och familjeägd destillatör som grundades av William Grant 1886 och idag drivs av hans direkta släktingar.
  • För mer information och The Balvenies hela utbud, vänligen besök; thebalvenie.com.