Ida Olsson experimenterar med olika delar för tillverkningen av The Balvenie Motorcycle

The Balvenie tillverkar skräddarsydd motorcykel med MC-profilen Ida Olsson

Den skotska whiskyproducenten The Balvenie och motorcykelbyggaren Ida Olsson krokar arm för att lansera The Balvenie Motorcycle. Motorcykeln, som ursprungligen är en Royal Enfield, byggs om för hand med exklusiva detaljer och materialval, som tydliggör kopplingen till whiskyn och dess hantverk. Specialtillverkade delar såsom ett handsytt lädersäte, egendesignad bensintank och gaffelskydd i läder belyser den noggranna processen och hängivenheten till kvalitet och originalitet.

Hantverket spelar en central roll vid tillverkningen av The Balvenie - den världsberömda whiskyn från Dufftown, Banffshire, Skottland. Det är det enda destilleriet som fortfarande odlar sitt eget korn, använder traditionella mältare och har egna kopparslagare samt tunnbindare på plats i tillverkningen. Det är med hantverket som utgångspunkt som The Balvenie nu armkrokar med MC-profilen Ida Olsson för att skräddarsy en exklusiv motorcykel där vissa delar görs helt för hand. På motorcykeln, som ursprungligen är en Royal Enfield Continental gt 650, finns både material och detaljer med tydliga kopplingar till The Balvenies erkända hantverksprocess.

–Vi är otroligt stolta över The Balvenie Motorcycle och samarbetet med Ida. Det ger oss möjlighet att berätta vår historia och samtidigt ge hantverket bakom kreationen en röst. Den ursprungliga motorcykeln Royal Enfield Continental gt 650 är förvisso en skönhet i sig, men med Idas tolkning av den blir motorcykeln något alldeles utöver det vanliga, säger Erik Möller, Brand Manager på Nigab.

Bygget av den unika motorcykeln sker helt och hållet i Idas garage strax utanför Halmstad. Här har Ida bland annat tillverkat ett lädersäte helt sytt för hand, specialdesignat bensintanken och gjort ett exklusivt gaffelsskydd i läder. Även detaljer i ekträ har utformats som ska anspela på whiskyfaten från destilleriet. Precis som vid tillverkningen av whisky krävs det tid, tålamod, engagemang, passion och nyfikenhet för att skapa exceptionella ting.

–Att få möjlighet att experimentera med olika delar för tillverkningen av The Balvenie Motorcycle är något av de mest spännande och roligaste jag gjort. Tolkningen av motorcykeln, med inslag från The Balvenies hantverksmässiga ådra, är mitt sätt att belysa varumärket från nytt perspektiv. Samtidigt vill jag värna om whiskyns historia genom att gediget och nyfiket lägga både tid och kraft på att skräddarsy en motorcykel som ingen någonsin tidigare har skådat, säger Ida Olsson.

Bygget dokumenteras visuellt i form av en mini-serie med avsnitt som släpps exklusivt på motorcykelmagasinet MCM Classic.
Första avsnittet släpps 2 november, andra 23 november och tredje 16 december och hittas här: The Balvenie Motorcycle - YouTube

För frågor och bilder, vänligen kontakta:
Hermine Bond, presskontakt Spotlight
hermine.bond@spotlightcom.se
070 720 09 71

Om The Balvenie
The Balvenie Single Malt Scotch Whisky tillverkas av William Grant & Sons Ltd, en oberoende familjeägd sprit-tillverkare grundad av William Grant 1886. Idag drivs företaget av femte generationen Grant. Balvenie är en unik serie Single Malts skapade av maltmästaren David Stewart. Drottning Elizabeth II utsåg 2016 Stewart till MBE (Member of the Most Excellent Order of the British Empire) som ett tack för hans tjänster för den skotska whiskyindustrin. Varje Balvenie-flaska har en unik smak utifrån den lena och rika honungskaraktären. The Balvenie är det enda destilleriet som fortfarande odlar eget korn, använder traditionella mältare och har egna kopparslagare på plats. Detta har gjort The Balvenie ledande bland handgjorda Single Malts. Läs mer på thebalvenie.com.