The Balvenie´s Whiskyracer blev youtube serie

The Balvenie´s Whiskyracer blev youtube serie

The Balvenie´s Whiskyracer har haft premiär!

Efter en spännande resa av precision, skapande och noggrant hantverk, är The Balvenie och motorcykelbyggaren Ida Olsson stolta över att avsluta sitt framgångsrika samarbete med den spektakulära lanseringen av The Balvenie Motorcycle.

Samarbetet har pågått under större delen av 2022 där The Balvenie och Ida Olsson arbetat i symbios för att förvandla en Royal Enfield Continental Gt 650 till en verkligt enastående skapelse. Med exklusiva detaljer och materialval, inklusive ett handsytt lädersäte, en specialdesignad bensintank och gaffelskydd i handsytt italienskt läder, har motorcykeln fått en unik design som fångar uppmärksamheten hos både whiskyentusiaster och motorcykelälskare.

Ida Olsson, den begåvade motorcykelbyggaren, uttrycker sin stolthet över resultatet och sin tacksamhet över att ha fått vara en del av detta inspirerande samarbete: "Att som motorcykelbyggare få skapa en unik och skräddarsydd produkt med hantverk i fokus, har varit både spännande och utmanande. Här har jag fått testa både min kreativitet och nyfikenhet. Min tolkning av motorcykeln, med inslag från The Balvenies hantverksmässiga ådra, blev om möjligt ännu bättre än jag vågat hoppas på."

Erik Möller, Brand Manager ”Syftet med detta projekt har varit att gestalta hantverket och ge kreationen en röst. Hantverket har en central roll i whiskyframställningen av The Balvenie, och Idas tolkning av detta är helt fantastisk. Hennes fokus och noggrannhet genom hela processen men också hennes hängivenhet till kvalitet och originalitet är precis vad som symboliserar The Balvenies whisky."

För att dokumentera byggprocessen och bjuda in till en fascinerande inblick i skapandet av The Balvenie Motorcycle, släpptes en fyrdelad miniserie under hösten. Den avslutande episoden kommer att vara tillgänglig för allmänheten från och med den 16 Maj 2023. Missa inte chansen att uppleva den fantastiska resan från början till slut genom att besöka The Balvenie Motorcycles officiella YouTube-kanal.

Avsnitt 4 - https://www.youtube.com/@thebalveniemotorcycle6173

För frågor och bilder, vänligen kontakta:
Hermine Bond, presskontakt Spotlight
hermine.bond@spotlightcom.se
070 720 09 71

Om The Balvenie
The Balvenie Single Malt Scotch Whisky tillverkas av William Grant & Sons Ltd, en oberoende familjeägd sprit-tillverkare grundad av William Grant 1886. Idag drivs företaget av femte generationen Grant. Balvenie är en unik serie Single Malts skapade av maltmästaren David Stewart. Drottning Elizabeth II utsåg 2016 Stewart till MBE (Member of the Most Excellent Order of the British Empire) som ett tack för hans tjänster för den skotska whiskyindustrin. Varje Balvenie-flaska har en unik smak utifrån den lena och rika honungskaraktären. The Balvenie är det enda destilleriet som fortfarande odlar eget korn, använder traditionella mältare och har egna kopparslagare på plats. Detta har gjort The Balvenie ledande bland handgjorda Single Malts. Läs mer på thebalvenie.com.