Smygpremiär för nya Paragon 31

En ny 31-fots modell från Paragon Yachts som förenar Skandinavisk stilren, modern och innovativ design med sportig prestanda och säkra sjöegenskaper.

Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och innovativa, integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker nya Paragon 31. Lägg till ett skrov som har unika köregenskaper, hög kvalitet och som erbjuder en mycket trygg och säker upplevelse i alla väderförhållanden så har man en båt som står i en klass för sig.

Nya Paragon 31 har smygpremiär i samband med Scandinavian Boat Show i Stockholm den 5 till 9 november. Båten är den andra modellen i en helt ny generation av "året-runt-båtar" som bygger vidare på det mycket lyckade Paragon 25 konceptet. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen, dagsturer med vänner och bekanta, transporter, fiske eller andra aktiviteter till sjöss.

Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar.  Förutom stora plana däcksytor och den kraftiga avbärarlist är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor panoramaframruta, öppningsbara skjutdörrar på båda sidor och stort "flushat" glastak med öppningsbar del. De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och en "flybridge". Den ljusa och moderna salongen upplevs som rymlig och mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar i salong och cockpit.  Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare en helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.

I förkabinen ryms en stor dubbelbädd och pentry. Pentryt har generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spisen ligger dold under den eleganta bänkskivan i pentryt vilken snabbt och lätt kan fällas upp. Utöver det finns en stor toalett med full ståhöjd. Akterkabinen har två full-längds bäddar och smarta förvaringsutrymmen.

Paragon Yachts filosofi

- Ett skrov som har bästa möjliga prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara miljöerna till sjöss.

- Noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs och kan båt.

- Anpassad för året-runt bruk samtidigt som den är rymlig och praktisk att vistas ombord på.

- Rolig, lätt att köra och manövrera.

- Modern, stilren och nytänkade design.

Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.)    9,85 m
Bredd / Width 3,30 m
Djupgående / Draught 1,10 m
Vikt / Weight 3 800 kg
Bränsletank / Fuel tank 450 l
Vattentank / Water tank 200 l
Batterier / Batteries 4x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4

Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-330 (228 kW, 328 hk/hp)            36 kn
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp)            39 kn

Vi förbehåller oss rätten att ändra informationen i denna skrift utan vidare information.

För mer information kontakta
Janne Viitala, verkställande direktör, Paragon Yachts Oy +358 (0)440 668 765 eller per e-post Janne.Viitala@nimbus.se

Hans Andreasson, Marknadsdirektör, Nimbus Boats + 46 (0)31-726 77 00 eller på hans.andreasson@nimbus.se

Högupplösta bilder i JPG format finns att ladda ner på http://www.nimbus.se/Paragon31_0811.zip