Gå direkt till innehåll
Porträttbild på Sofia Hansdotter, leg psykolog på Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor.

Nyhet -

Sofia Hansdotter tillträder ny tjänst som psykolog på Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor

Den 1 april tillträder Sofia Hansdotter en tjänst som psykolog på Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor.

Sofia Hansdotter har under 2021 haft ett uppdrag som sakkunnig i psykologiska frågor på Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor (Nkcdb), ett uppdrag som hon har kombinerat med en tjänst som psykolog vid Hörsel- och tinnitusmottagning vuxna i Region Skåne. Hon har tidigare arbetat som psykolog i Dövblindteamet i Stockholm samt varit verksam vid Dövenheten i Region Skåne.

Sofia är legitimerad psykolog och behärskar svenskt teckenspråk. Under våren 2022 utbildar hon sig inom compassionbaserad psykoterapi (Self Compassion in Psychotherapy).

Rekryteringen av Sofia Hansdotter är ett led i Nkcdb:s anpassning för att bättre kunna möta regionernas önskemål om nationellt stöd för insatser som de, mot bakgrund av befintliga resurser och kompetenser, själva har svårt att utföra.

Kontakter

En mötesplats för kunskaps- och erfarenhetsutbyte kring frågor som rör kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet

Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor (Nkcdb) är en övergripande nationell resurs som tillhandahåller specifik kompetens för att samhällsaktörer på olika nivåer ska kunna möta de skiftande behoven från personer med dövblindhet och deras närstående. Nkcdb är en statsbidragsfinansierad verksamhet under Stiftelsen Mo Gård och har sedan 2013 Socialstyrelsen som uppdragsgivare.

Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor
Kungsgatan 2 C