Nobelpriskampen 2008 – en utmaning för svenska högstadieelever

För tredje året i rad arrangeras Nobelpriskampen, för att med interaktiva kunskapsspel kopplade till en tävlingsuppgift stimulera intresset för vetenskap hos unga. I år är temat "genetiska arvet" och alla högstadieelever i svenska skolor kan delta.

Nobelpriskampen 2008

Måndagen den 6 oktober, samma dag som Nobelpriset i fysiologi eller medicin tillkännagavs, startade Nobelpriskampen 2008, en webbaserad tävling invävd i ett interaktivt, animerat kunskapsspel Bananflugan - "Dating & Mating". Alla högstadieelever i Sverige är välkomna att delta i tävlingen. Årets Nobelpriskamp har temat "genetiska arvet" och bygger på Nobelpristagaren Thomas Hunt Morgans upptäckt att det är kromosomerna som bär på arvsanlagen.

Tävlingen pågår fram till fredagen den 21 november. Nobelpriskampens prisutdelning äger rum den 9 december på Nobelmuseet i Stockholm. Vinnaren får även närvara på Nobelprisutdelningen i Konserthuset dagen efter, den 10 december. Tävlingen anordnas av Nobel Web AB som är en organisatorisk del av Nobelstiftelsen med huvudsakligt ansvar för Nobelstiftelsens webbplats (Nobelprize.org).

Här hittar du Nobelpriskampen: http://nobelpriskampen.se.

Tävlingsbidraget

I kunskapsspelet Bananflugan - "Dating & Mating" ska man para ihop bananflugor med olika egenskaper, se efter hur deras barn kommer att se ut och svara på några enkla frågor. När spelet är slut ska man skicka in sitt tävlingsbidrag som går ut på att tolka ljuden från en riktig bananflugehane och -hona under deras date. Vad är det de säger till varandra? Juryn tar stor hänsyn till humor, fantasi, kreativitet och kunskap om det genetiska arvet när de utser vinnarna.

Priserna till Nobelpriskampen 2008 har bidragits av:

1:a pris: laptop, ThinkPad SL300, från Lenovo

2:a pris: mediespelare, ZEN X-fi 32 GB, från Creative

3:e-7:e pris: Vado videokamera i fickformat från Creative

8:e-10:e pris: MP3-spelare, Mozaic 4 GB, från Creative

Vinnarna tillkännages måndagen den 24 november.

Vinnaren och en vuxen får tur-och-returresan till Stockholm betald av SJ.

Bakgrund

Nobelpriskampen bygger på något eller några av de 526 Nobelpris (t.o.m. år 2007) som delats ut sedan 1901. Målet med årets tävling är att intressera ungdomar för vetenskap och informera om Nobelpriset.

-Vår ambition är att Nobelpriskampen ska vara ett roligt och enkelt utbildningsverktyg för lärare och att eleverna ska lära sig något nytt om en Nobelprisbelönad upptäckt. Vi hoppas att både lärare och elever tycker att Nobelpriskampen är en kul och lagom omfattande utmaning. Nästa år hoppas vi kunna arrangera Nobelpriskampen internationellt, säger Karin Svanholm, redaktör och ansvarig för kunskapsspelen på

Nobelprize.org. Nobelpriskampen har tidigare handlat om demokratifrågor

respektive mänskliga rättigheter i fängelser.

Inspirationsträff för lärare

I samarbetet med Nobelmuseet arrangeras en inspirationsträff för lärare som undervisar i genetik den 15 oktober på Nobelmuseet i Stockholm. Nobelpriskampen 2008 och Nobelmuseets skolprogram om genetik presenteras.

Kontaktperson:

Merci Olsson
Marknads- och kommunikationsansvarig

Nobel Web AB
Tel: (46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobel.se

Om Nobel Web AB

Nobel Web AB ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org. På Nobelprize.org finns unikt arkivmaterial om alla Nobelpriser sedan prisutdelningarna startade år 1901. Ljud- och video-inspelningar av föreläsningar, tal och intervjuer, en mängd artiklar, interaktiva, animerade kunskapsspel för ungdomar samt material från tillkännagivandena av Nobelprisen och Nobelprisutdelningen. Med över 35 miljoner besökare varje år strävar Nobelprize.org mot att vara den bästa källan till information om Nobelpriserna.