Nobelprize.org: s nya utbildningsproduktion fokuserar på kroppens immunsystem

Nobelprize.org, Nobelprisets officiella webbplats, lanserar Immune Responses, en ny pedagogisk multimediaproduktion för högstadieelever och lärare. Produktionen förklarar hur kroppens immunförsvar fungerar, och presenterar de många Nobelpris i fysiologi eller medicin som belönats för upptäckter inom området immunologi.

Immune Responses, den andra produktionen inom AstraZeneca Nobel Medicine Initiative, handlar om immunsystemet och dess unika uppgift att upptäcka och eliminera främmande ämnen i kroppen, och att minnas dem. Med hjälp av livfulla animationer, interaktiva experiment och bilder visas hur immunsystemet skyddar oss från skadliga organismer. Vad som händer om vi får en bakteriell infektion, hur de vita blodkropparna kan skydda oss och hur vi kan få immunitet, är exempel på vad som behandlas i produktionen. Ibland kan immunförsvaret skada oss och det utforskas också.

I produktionen ingår också en översiktsartikel som mer i detalj beskriver de Nobelprisbelönade upptäckter som hjälpt till att avslöja hemligheterna bakom det komplexa biologiska system som skyddar oss mot sjukdomar.

"Utan ett immunförsvar skulle vi inte överleva särskilt länge. Immune Responses förklarar några av de reaktioner som skyddar oss mot det dagliga hotet från främmande bakterier och infektionssjukdomar. Vi hoppas att vi kan öka medvetenheten och kunskapen om immunförsvaret och inspirera nästa generation vetenskapsmän genom att presentera dessa Nobelprisbelönade upptäckter", säger Agneta Wallin Levinovitz, chefredaktör, Nobel Web.

Titta på Immune Responses här: http://nobelprize.org/immuneresponses

En kort informationsansvideo om Immune Responses finns här:

AstraZeneca Nobel Medicine Initiative
Immune Responses är en del av AstraZeneca Nobel Medicine Initiative, ett globalt samarbete mellan AstraZeneca, Nobel Media AB och Nobel Web AB. Syftet med initiativet är att öka förståelse för Nobelprisbelönade upptäckter inom områdena fysiologi och medicin.

För att läsa mer om AstraZeneca Nobel Medicine Initiative, se: http://nobelprize.org/press/nobelweb/press_releases/2008/astrazeneca.html

För andra produktioner inom AstraZeneca Nobel Medicine Initiative, se:

Merci Olsson

Marknadsförings- och kommunikationsansvarig

Nobel Web AB
Tel: (46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson @ nobel.se

• nobelpriset
  • nobelpriset i medicin
  • nobelpristagare
  • nobelstiftelsen
  • nobelprize.org
  • nobel web
  • lärare
  • högstadiet

Om Nobel Web AB

Nobel Web AB ansvarar för Nobelprize.org, den officiella webbplatsen för Nobelpriset.  På Nobelprize.org finns unikt arkivmaterial om alla Nobelpriser sedan prisutdelningarna startade år 1901. Ljud- och video-inspelningar av föreläsningar, tal och intervjuer, en mängd artiklar, interaktiva, animerade kunskapsspel för ungdomar samt material från tillkännagivandena av Nobelprisen och Nobelprisutdelningen. Med över 40 miljoner besökare varje år strävar Nobelprize.org mot att vara den bästa källan till information om Nobelpriserna.