Verk av Iman Malmberg och Marta Leyva, Konsten att vara Kvinna 2020

Miss Clara presenterar den andra upplagan av Konsten att vara kvinna – en öppen utställning av kvinnor

I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars söker Miss Clara by Nobis nu konstverk till andra upplagan av Konsten att vara Kvinna - en öppen utställning av kvinnor. Utställningen kommer att hänga på hotellet under en månad med start den 22 april. Samtliga verk är till salu och nytt för i år är att intäkterna skänks till organisationen Kvinna till Kvinna.

Alla som definierar sig som kvinna kan ansöka om att medverka i den öppna utställningen. Av försäljningen kommer intäkterna att skänkas till organisationen Kvinna till Kvinna, som jobbar för kvinnors mänskliga rättigheter i flera länder. Konstnären skänker 50% av intäkten för sitt verk. För att konstnären ska få möjlighet att behålla den andra hälften skänker Miss Clara by Nobis resterande 50%.

Miss Clara by Nobis, som tidigare huserade flickskolan Ateneum, har fått sitt namn från den färgstarka Clara Strömberg som var föreståndarinna i byggnaden omkring 1910. Clara var en av pionjärerna inom svensk skolundervisning och flickskolan låg långt före sin tid med både sexualundervisning och gymnastik på schemat.

Konsten att vara kvinna är en hyllning till Clara Strömberg och alla andra kvinnor som vågat gå emot strömmen genom historien. Med utställningen vill vi skapa ett öppet rum där kvinnor får berätta sin egen historia via konsten, säger Matilda Sjöberg, PR & Marknadschef på Miss Clara by Nobis.

Antagna verk kommer att bli en del av utställningen Konsten att vara kvinna med start den 22 april. I fjolårets upplaga inkom 300 ansökningar varav 13 verk valdes ut och visades.

Läs mer och ansök: https://missclarahotel.com/sv/konsten-att-vara-kvinna

Regioner

Nobis Hospitality Group är en av Nordens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och innefattar kända varumärken som Operakällaren och Café Opera samt designhotellen Nobis Hotel Stockholm, Nobis Hotel Copenhagen, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara by Nobis, Blique by Nobis, Hotel J och Stallmästaregården. I juni 2021 öppnar koncernen ett nytt hotell på Palma de Mallorca, Spanien.