Nobis Hospitality Group expanderar ytterligare på Mallorca med femstjärnigt Nobis Hotel

I slutet av augusti utökar Nobis Hospitality Group sin närvaro på den spanska hotellmarknaden med femstjärniga Nobis Hotel Palma. Detta blir hotellgruppens andra projekt på den spanska medelhavsön, följt av succéöppningen Concepcio by Nobis 2021. I en historisk byggnad som uppfördes som ett muslimskt palats redan på medeltiden samarbetar Nobis som flera gånger tidigare med arkitektpartnern Wingårdhs. Nobis Hotels är koncernens femstjärniga flaggskeppskoncept som sedan tidigare finns representerat i Stockholm (Nobis Hotel Stockholm, 2010) och Köpenhamn (Nobis Hotel Copenhagen, 2017).

I slutet av augusti 2023 öppnar femstjärniga Nobis Hotel Palma i en historisk del av den Mallorkinska huvudstaden. Nobis Hotel Palma stoltserar med 37 rum och sviter, restaurang NOI, en magnifik lounge med 9 meter i takhöjd, takterrass med barservering, SPA, grönskande solterrass med solbäddar, två innergårdar samt två mindre mötesrum. Här kombineras iögonfallande valv, pelare och originalväggar med modern design. Ledig elegans, inbjudande värme samt en tidlös interiör som blir vackrare med åren är ledord i hotellgruppens femte projekt tillsammans med Wingårdhs.

Den unika byggnaden med anor från 1100 talet har varsamt renoverats i samarbete med arkitekt- och inredningspartnern Wingårdhs, under ledning av Helena Toresson och Gert Wingårdh, samt de spanska husarkitekterna Jordi Herrero Arquitectos och Eduardo Garcia Acuna Arquitecto. Med nästan 1000 år på nacken har byggnaden en unik historia med många lager. Det muslimska palatset har genom åren fungerat som bland annat fästning, privathem för ädla familjer och samlingsplats för folkdans. För att berätta historien om byggnadens långa liv har en stor del av renoveringen handlat om att skala av och låta originalmaterial och originalstrukturer ta plats.

- Nobis Hotel Palma blir vårt tredje Nobis Hotel, följt av Nobis Hotel Stockholm och Nobis Hotel Köpenhamn. Här ämnar vi som vanligt att erbjuda femstjärnig modern lyx i form av en avslappnad, genuin och elegant upplevelse. Vi engagerar oss bara i byggnader med något alldeles extra och detta är den mest historiska byggnaden vi haft äran att gå in i hittills, säger Alessandro Catenacci, VD och ägare Nobis Hospitality Group.

Nobis Hotels signaturrestaurang NOI hämtar sin kulinariska inspiration från de europeiska köken och staden där den befinner sig. Med råvaror från Mallorca och det spanska fastlandet erbjuder NOI Palma en matupplevelse med smaker av medelhavet och det spanska landet. För menyn står Xema Álvarez, den Mallorkinska köksmästaren bakom Concepcio by Nobis populära restaurang Xalest.

Nobis Hotel Palma och restaurang NOI Palma slår upp dörrarna i slutet av augusti 2023. Läs mer och boka på www.nobishotel.es.

För mer information, vänligen kontakta:
    Matilda Sjöberg, +4670 6278506, matilda@mtildacommunication.com