Nobisgruppen sjösätter storsatsning – livsstilshotellet Hotel J i Nacka Strand är i hamn

Nu blåser förändringarnas vindar på Hotel J. Den 1 september öppnar det Newportinspirerade hotellet 113 nya rum och en möteslokal för upp till 160 personer. Dessutom öppnas en à la carte-restaurang med tillhörande lounge och bar – The Club House – i Tornvillan.

Beläget vid hamninloppet, en av Stockholms mest natursköna platser och med utsikt över Djurgården, ligger Nobisgruppens Hotel J. Här möts en kombination av hög standard och genuin hemtrevnad. Det marina temat vid Stockholms eget Newport är påtaglig och sprider en behaglig känsla till gästerna året runt.

– Nacka Strand är en av Stockholms mest fantastiska platser och ligger väldigt nära city. Vi har en stark framtidstro. Med den nya tillbyggnaden, renoveringen av Tornvillan och ett bra bokningsläge ser vi ljust på framtiden, säger Alessandro Catenacci, ägare och vd, Nobisgruppen.

Tornvillan
Hotel J:s Tornvilla är navet i den nya satsningen. I Tornvillan finns fem renoverade möteslokaler, gym, frukostmatsal och festlokal. Här finns även en ny à la carte-restaurang - The Club House - med plats för 70 sittande gäster samt tillhörande bar och lounge med plats för 100 gäster. Totalt erbjuder The Club House över 1 000 kvadratmeter av restauranger och mötesplatser. Platsen blir en naturlig samlingspunkt för hotellets gäster och andra besökare som vill njuta av god mat i en vacker miljö. Nästa år utökas dessutom serveringsmöjligheterna med en uteservering med utblick över Stockholms inlopp.

Crossover med svensk touch
Restaurang J har ett väl inarbetat matkoncept som Stefano Catenacci nu tagit ett steg vidare för à la carte-restaurangen. På menyn möter matgästerna amerikansk crossover. Njut exempelvis av en trerätters middag med Soft Shell Crab, Red Snapper Saltimbocca och Black Licorice Woppie Pie.

– The Club House meny kommer att bestå av amerikansk crossover med influenser från hela Nordamerika. Maten ska komplettera den genuina amerikanska New England-stilen och skapar på så sätt en skön känsla och en helhet, säger Stefano Catenacci, gastronomisk chef, The Club House och Nobisgruppen.

Ny byggnad med hotellrum och konferenslokal
De 113 nya hotellrummen är inrymda i en ny byggnad i anslutning till den gamla hotelldelen. Den röda rappade tegelbyggnaden har utformats för att harmoniera med det befintliga hotellet. Utsikten från samtliga rum är spektakulär och från de tolv terrasserna som tillhör rummen på översta våningen kan hotellgästerna njuta av milsvida vyer. Den nya hotellbyggnaden får även en väl tilltagen möteslokal för 160 personer samt en loungedel. För utformningen av de Newport-inspirerade rummen står Peter Ågren från Millimeter Arkitekter.

Kort om Tornvillans renovering
Den sju våningar höga Tornvillan från 1889 har också den genomgått en genomgripande renovering. Inredarna Anna-Johanna Bonnier och Lena Widenfelt har sett till att varsamt förnya och fräscha upp interiören för att behålla husets historia, men samtidigt addera humor och funktionalitet. Förutom större förändringar som att flytta köket till källaren samt installation av hiss har en hel del mindre inredningsförvandlingar skett. Noggrant utvalda tapeter och inredningsdetaljer har kommit till för att skapa den rätta känslan. Tornvillans kakelugnar, målade tak, breda tiljor, den fina stjärnparketten och bröstningen i matsalen har lämnats orörda för att påminna om svunna tider.

– Tornvillan med nya The Club House var en rolig utmaning och vi är väldigt nöjda med hur vi lyckats möta Nobisgruppens önskemål om en genuin och lyxig klubbskänsla. Känslan finns kvar i huset, men miljön känns uppdaterad och välkomnande, säger Anna-Johanna Bonnier, inredare.

Kuriosa om Tornvillan
Tornvillan byggdes 1889 som en pampig sommarvilla i tegel för den förmögne byggherren Erik Fredlundh. Den bytte sedermera ägare flera gånger och stod länge förfallen innan den totalrenoverades i mitten av 1990-talet.

Undrar du över namnet J? J är en seglarterm som kommer från beteckningen på en mätregel som användes på 1930-talet då Sir Thomas Liptons brittiska gentlemannaflotta ställdes mot amerikansk fighting spirit i America’s Cup. Än i dag anser seglingsexperter att J-båtarna är bland världens bäst konstruerade!

Hotel J Nacka Strand är medlem i Design Hotels™ och är Svanenmärkt.

Högupplösta bilder finns att hämta på:
Användarnamn: nobis
Lösenord: press
Klicka vidare till "J:s Tornvilla – The Club House" och "Hotel J i Nacka Strand"

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ralf Thalén, Affärsutvecklingschef på Nobis, e-mail: ralf@nobis.se, mobil: 070 – 720 41 12 eller Tobias Martinsson, Marknadschef på Hotel J, e-mail: tobias@hotelj.com, mobil: 072 – 200 81 53.

Heléne Airijoki, presskontakt Micael Bindefeld AB, e-mail: helene.airijoki@bindefeldab.se, mobil: 070 – 768 44 47 eller Elisabeth Weidlertz, presskontakt Micael Bindefeld AB, e-mail: elisabeth.weidlertz@bindefeldab.se, mobil: 070 – 768 13 97