Operakällaren Foundation frukostseminarium

Operakällaren Foundation samlar in 2,8 miljoner till WaterAids arbete för rent vatten

Den 25 oktober arrangerades den femtonde upplagan av Operakällaren Foundation, i år till förmån för WaterAid. Under den årliga välgörenhetsauktionen samlades 2,8 miljoner kronor in. Pengarna går till WaterAids livsviktiga arbete med att förse byar i Etiopien med rent vatten.

Idag saknar 57 miljoner människor i Etiopien tillgång till rent vatten. 4000 av dem bor i byn Wega Tebeta i Amhararegionen, där man idag hämtar smutsigt och förorenat dricksvatten från en flod. De 2,8 miljoner som samlades in under Operakällaren Foundation 2021 kommer WaterAid använda till att bygga ett vattensystem i Wega Tebeta, samt till att bygga toaletter på en skola i området. Detta innebär att invånarna i byn får tillgång till rent dricksvatten och att skolelever får tillgång till toaletter - ett arbete som räddar liv och förbättrar möjligheten till skolgång.

Dagen inleddes som vanligt med ett frukostseminarium med framstående talare. Bland talarna fanns Johan Rockström, professor i miljövetenskap och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research, Ola Rosling, föreläsare och grundare av stiftelsen Gapminder, Jan Eliasson, ambassadör för WaterAid och tidigare vice generalsekreterare för FN samt Zeniab Badawi, världsberömd TV-reporter. Gästerna fick även höra Anna Nilsdotter, generalsekreterare för WaterAid och Abbe Ibrahim, grundare av Operakällaren Foundation och VD på Operakällaren.

Under kvällens bankett auktionerades verk ut av konstnärerna Nathalia Edenmont och Hanna Ekegren samt fotograferna Brian Duffy, Ivan da Silva och Karonlina Henke. Andra auktioner bestod av gåvor från bland annat Breitling, Pahlén och Turkish Airlines. Noora Noor och Albin Lee Meldau uppträdde med fantastisk musik. Morgonens och kvällens program framfördes av Jenny Strömstedt och Steffo Törnquist.

Sedan sin start år 2006 har Operakällaren Foundation samlat in över 47 miljoner kronor som gått till att förse fattiga byar i Östafrika med rent vatten.

Om Operakällaren Foundation
Operakällaren Foundation startades efter att Operakällarens VD Abbe Ibrahim under 2006 besökte Kenya och med egna ögon såg vilka fruktansvärda konsekvenser torka och vattenbrist fick för människorna i landet. Syftet med Operakällaren Foundation är att samla in pengar till organisationer som arbetar i Östafrika för att fler människor ska få tillgång till rent vatten.

Vill du stödja Operakällaren Foundation och WaterAids arbete? Här hittar du mer information: http://operakallarenfoundation.com/

Om WaterAid
WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom förbättrad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare att nationellt och globalt öka insatserna för dessa grundläggande behov.

WaterAid finns i 34 länder och sedan starten 1981 har över 28 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och över 28 miljoner fått tillgång till sanitet som ett resultat av WaterAids direkta arbete. Besök www.wateraid.se för mer information.