Artister från Idol sjunger för jämställdhet på Artworks 4 Change

Pressträff & Vernissage

Den 25e januari bjuder vi in till pressträff på Wallery, Riddargatan 1 i Stockholm, klockan 14.30. På plats finns flera av konstnärerna som nu genom Artworks 4 Change auktionerar ut sina konstverk till högstbjudande i arbetet mot könsstympning. Pressträffen inleds med att vi får höra på egenupplevda berättelser av könsstympade kvinnor, lyssna på berörande sång samt få information om hur vi kan arbeta tillsammans för att stoppa könsstympning av flickor. Wallery öppnar för första gången upp dörrarna för annat än Street Art för att vara med och bidra mot en mer jämställd värld.
Under vernissage och pressevent uppträder Rampage sweden också kända som Idolstjärnorna Elsa, Ida och Amber.

"När vi på Rampage sweden fick frågan om att vara med på detta event var det ett självklart JA!.
Jämställdhet, systerskap och feminism är frågor som ligger oss varmt om hjärtat.
Kvinnlig könsstympning är ett övergrepp mot allt detta. Ett övergrepp mot mänskligheten och ett övergrepp mot barn som ännu inte har styrkan att försvara sig, därför är det upp till oss vuxna att ta deras strid." Elsa Wiström, Rampage sweden.

På plats ställs ett femtiotal konstverk ut av etablerade konstnärer med olika inriktningar från hela Sverige, däribland Regina Lund, Karin Holmström och Caroline Tamm. Du kan även få din vagina avgjuten i Ylva Maria Thompson Yoni Casting Both.
Alla konstverk är specialbeställda där konstnärerna fått i uppdrag att tolka eller avbilda vaginan eller kvinnors rätt till sin kropp. Artworks 4 Change visas på Wallery 25/1- 31/1 med syfte att uppmärksamma, och genom försäljning av verken, stödja arbetet i kampen mot könsstympning. Alla intäkter går oavkortat till Plan International Sverige och deras projekt på plats i Afrika.

Var sjätte sekund könsstympas en flicka. Och idag beräknas 200 miljoner kvinnor vara könsstympade. Om trenden fortsätter är det ytterligare 15 miljoner år 2030. Nu vill den ideella, nystartade föreningen Artworks 4 Change bidra till arbetet för en rättvis och jämställd värld för flickor och kvinnor. Bakom initiativet och satsningen står Lip Intimate Care.

"Könsstympning är ett grovt övergrepp på flickors sexuella och reproduktiva rättigheter och ofta leder ingreppet till svåra fysiska och psykiska problem. Plan International arbetar bland annat för att förändra de normer och värderingar som gör att könsstympning fortsätter praktiseras. Vårt mål är att utrota denna farliga sedvänja", säger Alexandra Pärnebjörk, tematisk rådgivare Plan International Sverige.

Plan International
Plan international arbetar för att ingen flicka ska utsättas för könsstympning. Det är också ett av FN:s globala hållbarhetsmål. Med kvinnlig könsstympning innefattas alla ingrepp som innebär att förändra eller skada det kvinnliga könsorganet av icke-medicinska skäl, till exempel genom att skära bort, skada eller sy ihop delar av det yttre könsorganet. Med könsstympning kommer dessutom stora risker att drabbas av sjukdomar och komplikationer.

För ytterligare information kontakta:
Emma Bergqvist, 070-9394148, info@artworks4change.com

• Spa, hälsa, friskvård

• kvinnors rätt
  • idol2018
  • idol
  • wallery
  • kultur
  • utställning
  • könsstympning
  • jämställdhet
  • konst

Detta nyhetsrum är ett samarbete mellan NOC Sweden och följande medlemsföretag: Eteritique, Natcos Nordic, Nature Treats, Rosenserien, The Skin Agent, tre60 naturkosmetik, Tree of Brands och Wise.