Ekologisk hudvård växer starkt

För första gången har en större marknadsdatainsamling för försäljningen av naturliga, ekologiska hud- och skönhetsprodukter genomförts för den svenska marknaden. Den visar att segmentet växer starkt med 22,2% under 2017. Branschorganisationen NOC Sweden i samarbete med Business Sweden står bakom undersökningen där 60 varumärken har bidragit med försäljningssiffror.

Branschorganisationen NOC Sweden i samarbete med Business Sweden står bakom undersökningen som genomförts under våren 2018. 60 varumärken har lämnat försäljningssiffror till undersökningen som är den första i sitt slag på den svenska marknaden.

- Det som många aktörer har känt på sig verkar stämma. Förändringen i konsumentbeteende till mer miljö- och hälsofrämjande produkter är på allvar på väg in i skönhetsvärlden, säger Henrik Olténg, undersökningsledare och grundare av NOC Sweden.

I undersökningen ombads ca 200 företag inom kategorin om att lämna data, men s.k. EMV (egna märkesvaror) ingick inte. 60 varumärken bidrog med data till undersökningen, som alltså visar en tillväxt på 22,2% för 2017. Svenska varumärken utgör ca 50% av försäljningen och tillväxten för dessa är 17%.

- Det är utmärkande att den svenska marknaden är så pass präglad av svenska varumärken och det visar också en stor potential för export. Sverige är duktiga på att ta fram snygga, funktionella och kommersiellt gångbara produkter som kan hävda sig i den internationella konkurrensen och vi uppmuntrar och hjälper fler till att ta steget och satsa på tillväxt genom export, säger Gabriella Danielsson, Regionchef Syd inom global affärsutveckling SME på Business Sweden.

Undersökningen innefattar både certifierade och ocertifierade varumärken då segmentet inte är reglerat såsom t ex marknaden för ekologisk mat är. Försäljningsmässigt av de deltagande varumärkena är drygt 20% certifierade. Beslutet kring vilka ocertifierade varumärken som bedöms ingå i segmentet har gjorts av NOC Sweden och bygger på de medlemskriterier föreningen har satt upp.

- Sannolikt har vi en lägre grad certifierade varumärken i Sverige dels beroende på att flera av de starka svenska varumärkena har valt att inte certifiera sig, och på att kännedomen om de certifieringar som finns inom segmentet är relativt låg. Ecocert/Cosmos står i särklass om man tittar på de varumärken som är certifierade och som ingår i undersökningen, säger Henrik Olténg.

NOC Sweden bildades 2014 och har sedan dess arbetat för att få fler att uppmärksamma segmentet och byta till bättre hudvård.

- Vårt mål är att naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård ska bli standarden för den svenska konsumenten, och att mäta utvecklingen är en viktig del för att göra beslutsfattare inom handeln uppmärksamma på att det är här framtidens försäljningsutveckling kommer att skapas, säger Emma Bergqvist, ordförande för NOC Sweden.

Undersökningen är fokuserad på att beräkna tillväxten för kategorin som helhet, och NOC Sweden kommer att genomföra mätningen årligen.

- Marknadsstorleken för segmentet är svårare att bedöma än tillväxten då den inte omfattar samtliga aktörer och det är också en fråga hur man definierar och avgränsar segmentet. Men baserat på det vi fått in och det vi känner till om marknaden, så är en kvalificerad gissning att segmentet i Sverige omsättningsmässigt överstiger en halv miljard svenska kronor, förklarar Henrik Olténg.

Om NOC Sweden

NOC Sweden (Natural Organic Cosmetics) startades 2014 på initiativ av fem av de ledande varumärkena inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård i Sverige. I dag har föreningen drygt 60 medlemmar som representerar fler än 100 varumärken. NOC Sweden arrangerar årligen utmärkelsen Organic Beauty Awards där de bästa produkterna i segmentet koras. www.nocsweden.se www.organicbeautyawards.se

Om Business Sweden

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige.

För svenska företag kortar Business Sweden tiden till nya marknader, hittar nya intäktsströmmar och minskar risken. För internationella företag hittar Business Sweden nya affärsmöjligheter, ökar kapitalavkastningen och är ett opartiskt stöd. Med nätverk på alla nivåer erbjuder Business Sweden strategisk rådgivning och handfast support, såväl i Sverige som på 50 av världens mest intressanta marknader.

www.business-sweden.se

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan mars och maj 2018. Ca 200 företag med varumärken exkl EMV som bedöms tillhöra segmentet tillfrågades om försäljningssiffror för den svenska marknaden för åren 2016 och 2017. Dessutom ombads varumärkena lämna information om varumärkets ursprungsland samt eventuell certifiering.

Deltagande varumärken*

Adrienne Feller, Annemarie Börlind, Baldini, Biosolis, Björk, Burt's Bees, c/o Gerd, Crazy Rumours, Dr Bronners, Eilas, Ekendahls, Esse Probiotic Skincare, Föllinge, Juice Beauty, Khadi, Kivvi Cosmetics, Kora Organics, Labaratoire du Haut-Segala, Lafe's, Less is More, Ljung Hudvård, Lovea, Lovefresh, M Picaut Swedish Skincare, Malin i Ratan, Maria Åkerberg, Medevi, Meditao, Mille Ulivi, Mossa, My White Secret, Myato, Natural Goods Company, Naturlig Deo, Neal's Yard Remedies, Organic Surge, Provida, Radius, Rahua, Rosenserien, Simply Gentle Organic, Taosis, Tata Harper, Unecare of Sweden, Urtekram, Weleda, Viridi Eco, Wise Naturkosmetik, Woobamboo, Zao makeup

*vissa varumärken har begärt sekretess och ingår därför inte i listan

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Olténg, NOC Sweden 070 – 313 62 06, henrik@nocsweden.se

Gabriella Danielsson, Regionchef Syd inom global affärsutveckling SME på Business Sweden 070 – 345 57 70 gabriella.danielsson@business-sweden.se