Ekologisk hudvård ökar 13 procent – Sverige en av världens Hot Spots, dubblerad marknadsandel till år 2025!

Marknaden för naturliga, ekologiska hud- och skönhetsvårdsprodukter är starkt progressiv och ökade med 13,6 procent i Sverige 2019, detta visar en färsk marknadsrapport. Fortfarande utgör ekologiska och naturliga produkter bara ca 5 procent av den totala marknaden för kosmetika, men fram till år 2025 förväntas en tillväxttakt på ca 18 procent per år och en dubblering av marknadsandelen.

Slutsatser i marknadsrapporten:

• Marknaden ökade 13,6 procent 2019
  • Värde drygt 1,3 miljard kronor 2019
  • Marknadsandel ca 5 procent
  • Beräknad ökning 10-15 procent 2020
  • Ökningstakt 15-20 procent till år 2025

När marknadsrapporten för utvecklingen för den naturliga, ekologiska hud- och skönhetsvården 2020 i Sverige nu släpps visar den på en fortsatt stark tillväxttakt i branschen. Rapporten genomförs på uppdrag av branschorganisationen NOC Sweden (NOC=Natural Organic Cosmetics) i samarbete med Business Sweden. Oberoende konsultbolaget Agrovektor, med expertkompetens inom ekologisk marknad har genomfört undersökningen och rapporten.

– Att följa marknadens utveckling är väldigt viktigt för branschen. Innan NOC Sweden tog tag i det har det inte funnits någon statistik för naturlig, ekologisk, hud- och skönhetsvård. Att kunna påvisa värdeutvecklingen, som vi nu gör, kan vara en hjälp för företag som vill satsa i segmentet. Kosmetikamarknaden betraktas överlag som mogen och stabil med små förändringar. Samtidigt växer det naturliga, ekologiska segmentet snabbt med många nyetableringar. Få segment inom kosmetikabranschen kan påvisa en så snabb ökningstakt som det ekologiska, naturliga, säger Emma Bergkvist, ordförande, NOC Sweden.

Marknadsrapporten och bedömningarna har gjorts av det oberoende analysföretaget Agrovektor.

– Intresset för ekologiskt och naturligt är stort övar lag i samhället idag. Hållbarhet är en av västvärldens stora megatrender, och där passar naturlig, ekologisk hudvård och kosmetik väl in och det visar resultatet av undersökningen också inte så förvånande. Ökningen ligger på 13 procent under 2019 och den förväntade ökningen på runt 15–20 procent fram till år 2025, säger Cecilia Ryegård, expert på ekologisk marknad och analytiker hos Agrovektor.

Nästan alla företag som deltog i undersökningen förväntar sig en fortsatt tillväxt under 2020. Marknaden ser också ljus ut på sikt.

– Under 2019 passerade marknadsvärdet 1 miljard kronor. År 2025 har marknadsvärdet mer än dubblerats till ca 2,5 miljarder kronor och likaså andelen, som då kommer att vara ca 10 procent av den totala omsättningen för hud- och skönhetsvård i Sverige, om totalmarknaden fortsätter att ha samma utveckling som nu, säger Cecilia Ryegård.

Det finns även en stark internationellt ökande trend för naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård. Världsmarknaden bedömdes omsätta 360 miljarder kronor under 2019 och ökar runt 5–6 procent per år. Segmentets andel av totalmarknaden bedöms ligga på ca 1–2 procent. Sveriges marknadsutveckling växer alltså mer än dubbelt så snabb och andelen är mer än dubbelt så hög.

– De nordiska konsumenterna har en hög medvetandegrad när det gäller hälsa, ekologi och hållbarhet. Det ser vi inte minst på konsumtionen av ekologiska livsmedel, som är bland den högsta i världen. Självklart spiller det över även på hud- och skönhetsvård. Men där har marknaden inte kommit lika långt ännu och en stor utvecklingspotential finns under många år framöver, säger Cecilia Ryegård.

Lädda ner hela marknadsrapporten på www.nocsweden.se

Kontaktpersoner:

Emma Bergkvist, NOC Sweden: 0709-394148, emma@treeofbrands.com

Cecilia Ryegård, Agrovektor: 0708-152599, cecilia@agrovektor.se

Undersökningen har genomförts via enkät och intervju med ca 50 företag som representerar ca 100 ekologiska varumärken på den svenska marknaden för hudvård och kosmetika. Några av de deltagande företagen/varumärkena: Estelle & Thild, Maria Åkerberg och Änglamark.

• marknadsrapport
  • business sweden