NOFO Wine Bar presenterar nytt koncept med välmeriterad restaurangchef

NOFO Wine Bar presenterar nytt koncept med välmeriterad restaurangchef

NOFO HOTEL & WINE BAR i Stockholm är familjeägt sedan 2011 och drivs idag av Alexander Alkesten som vd med systern Linnea Tammemägi i rollen som Food & Beverage Manager.

Nu väntar en helt ny kostym och nytt koncept för NOFO’s vinbar när Linnea går ihop med nära vännen Matilda Sandell som blir ny restaurangchef på NOFO Wine Bar. Tillsammans ska de forma en vinbar som snarare ska kännas som ett vinhak.

”Jag är sjukt taggad på att äntligen få göra det här tillsammans med Matilda! Vi har länge haft en vision om att gå ihop och blanda den professionella servicen från fine dining med den familjära, hemma hos-stämningen vi har här på NOFO. Vinbar gör det nästan inte rättvisa, vi vill snarare skapa ett vinhak – större, stökigare och mer avslappnat.” säger Linnea Tammemägi, Food & Beverage manager på NOFO Hotel & Wine Bar.

Linnea och Matilda fann varandra när de båda jobbade på legendariska stjärnkrogen Fäviken utanför Åre och har sedan dess varit verksamma på varsitt håll inom restaurangvärlden. Matilda Sandell kommer senast från rollen som restaurangchef på Nook och har tidigare även haft samma roll på stjärnkrogen Aloë.

”Det blir som ett enda stort vardagsrum dit alla är välkomna för gott häng med bra musik, god mat och våra egna favoritviner. För min del innebär det mycket sydafrikanska viner, Chenin Blanc bland annat, sen vet jag att Linnea och Alexander älskar Italien så det blir en hel del från Piemonte och Toscana också.” säger Matilda Sandell, restaurangchef på NOFO Wine Bar.

På NOFO Wine Bar erbjuds ett stort utbud av viner på glas med en välsorterad och levande vinlista där hela personalen har fått flika in med sina egna favoriter. Det blir en blandning av både välkända klassiker och moderna naturviner från hela världen. Exklusiva flaskor från vinkällaren kommer också kunna avnjutas på glas med coravin och det kommer även finnas magnumflaskor för större sällskap.

Linnea och Matilda är båda matälskare och tillsammans med kökschef Anabel Parra Ortiz har de komponerat en meny med mat som de själva älskar att para vinet med. Fokus är främst på mindre assietter som kolgrillad squid och pilgrimsmusslor, men det kommer även varvas större rätter som helgrillad kyckling med tillbehör.

NOFO Wine Bar inviger det nya konceptet den 7 mars och håller öppet måndag–lördag 15–01, och söndag 15–23.