Gå direkt till innehåll
Skissmaterial Anton Kreü, student Malmstens. Projekt pop up i samarbete med Nola.

Nola och Malmstens i samarbete kring hälsosamma städer

Nola har inlett ett samarbete med Malmstens Linköpings universitet, för att utforska hur staden kan bli mer hälsosam i form av tillfälliga parkmiljöer, så kallade pop up-parker. Resultaten kommer att visas i Green House, 4 - 8 februari 2020 på Stockholm Furniture and Light Fair.

Det är under kursen i möbeldesign som studenterna i årskurs tre på Malmstens har inlett ett gemensamt projekt med Nola. Samarbetet syftar till att utforska hur staden, med hjälp av tillfälliga ytor och rum, kan öka förutsättningarna för rekreation, välmående och umgänge.

- Markyta är som bekant hårdvaluta, så att hitta kreativa lösningar för ett säsongsbaserat aktiverande av mellanrummen i staden är verkligen högaktuellt. Studenterna tar sig an detta projekt med en mängd olika spännande ingångar. Alltifrån FN’s globala mål till små pocket parks, säger kursansvarig Frida Erson Lundström, universitetsadjunkt på Malmstens.

Henrik Edlund, VD på Nola tillägger:

- Det är intressant hur städer som historiskt utformats från trafikflöden, nu frigör både gator och parkeringar till oss invånare i allt större utsträckning. Vi ser att nya lösningar måste svara upp mot denna utveckling. Lösningar med kvalitet i gestaltning, ergonomi och material som kan tas bort och plockas fram år efter år.

Nola har genom åren haft mångåriga samarbeten med unga formgivare och studenter på liknande sätt. Förhoppningen är att realisera en eller flera av pop up-lösningarna under 2020, utifrån projektet.

För mer information kontakta;

Malmstens Linköpings universitet
Frida Erson Lundström, Universitetsadjunkt
frida.erson.lundstrom@liu.se

Nola Industrier AB
Agneta Stake, Design Management
+46 70 601 43 25
agneta.stake@nola.se

Henrik Edlund, VD
henrik.edlund@nola.se

Kategorier

Nola Industrier AB har under snart 40 år i branschen utvecklat och finslipat idéer, produkter och visioner för de urbana rummen. Vi samarbetar med Sveriges främsta formgivare och arkitekter från idé till tillverkning med hållbar produktionen uteslutande i Sverige. Nola står för kvalitet, estetik och hållbar design för rörelse och förändring i vår offentliga miljö.

Henrik Edlund

Presskontakt VD 0706-793284

Hållbar design i vår urbana miljö

Nola Industrier har under 40 år i branschen utvecklat och finslipat idéer, produkter och visioner för de urbana rummen. Nola samarbetar med Sveriges främsta formgivare och arkitekter från idé till tillverkning med hållbar produktionen uteslutande i Sverige. Nola står för kvalitet, estetik och hållbar design för rörelse och förändring i vår offentliga miljö.

Nola Industrier
Repslagargatan 15 b