Konferens lyfter skogssektorn efter #metoo

Den 23 oktober hålls en nationellt skoglig jämställdhetskonferens i Umeå som ska syna den skogliga normen och göra sektorn mer inkluderande och jämställd.

– Under hösten 2017 blev det tydligt för fler, att vi absolut inte är där och att alla metoo-upprop visar på att det finns strukturella problem i samhället, som begränsar främst kvinnor och deras livsutrymme, säger Monica Forsman, särskilt sakkunnig jämställdhet på Länsstyrelsen i Västerbotten.

Inom samarbetet Skogslänet Västerbotten har Länsstyrelsen Västerbotten, Skogsstyrelsen,. SLU och flera av länets företag under flera år arbetat för att förändra strukturer och föreställningar som begränsar kvinnor och män att aktivt bruka, äga, vistas i och arbeta i skog. Denna gruppering har gemensamt antagit en avsiktsförklaring och arbetar aktivt för att få fler skogliga aktörer att ansluta sig till arbetet för en mer jämställd skogssektor.

I höst hålls en konferens som anordnas av Skogslänet Västerbotten och Nolia AB. Denna gruppering genomför denna konferens för att tillsammans med skogssektorn syna den skogliga normen och göra sektorn mer inkluderande och jämställd.

– I Västerbotten har det under flertal år bedrivits en samverkan som fokuserat på ett aktivt jämställdhetsarbete inom skogen, men det krävs mer aktiva åtgärder och ett förebyggande arbete för att komma tillrätta med de ojämställdhetsproblem som finns, säger Monica Forsman.

Konferensen ska lyfta de utmaningar och problem som behöver jobbas mer med men även presentera det framgångsrika arbete som har gjorts, med goda exempel.

– Deltagarna kommer få kunskap men också konkreta tips och metoder för att kunna fortsätta och påbörja ett jämställdhetsarbete. Det är viktigt att vi alla ser vår roll i arbetet, att det rör samhällsfrågor och att det inte är upp till enskilda personer att fixa jämställdheten, säger Monica Forsman.

Datum: 23 oktober 2018

Tid: Klockan 8.30-16.