Nästa Skogsnolia kommer redan 2018

Nästa Skogsnolia hålls redan i juni 2018, ett år efter Elmia Wood, och återgår därmed till sin normala takt med en mässa vartannat år.
– Branscherna har visat att de vill ha våra kvalitetsmässor med tätare mellanrum, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar Skogsnolia.

Skogsnolia är den viktigaste branschmässan i landet tillsammans med Elmia Wood och tidigare kom mässorna med fyra års mellanrum, vilket gjorde att det hölls en stor skogsmässa vartannat år. Nu väljer Nolia AB, som arrangerar Skogsnolia, att hålla mässan 2018, ett år efter Elmia Wood, och därmed gå tillbaka till sin ursprungliga takt med ett Skogsnolia vartannat år.

– Branscherna har visat att de vill ha våra kvalitetsmässor med tätare mellanrum. Då möter vi det behovet. Särskilt som vi vet hur uppskattad mässan är. Vi gör allt för att erbjuda den bästa mötesplatsen för skogsnäringens framtida utveckling och framgång, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Han pekar också på att mellanrummet på fyra år mellan de två senaste upplagorna av Skogsnolia är för långt.

– Utvecklingstakten på maskinsidan, inom skogsforskningen samt i skogföreningarnas och skogsbolagens tjänsteutbud går för snabbt för att det ska gå att motivera varför Skogsnolia ska vänta fyra år mellan gångerna, menar Tommy Abrahamsson.

Skogsnolia hålls i centrum av skogsbranscherna. Av den totala svenska skogsarealen ligger 55 procent i norra Sverige och i mässans närhet finns också världens kanske största skogsfakultet, en av världens största skogsmaskinstillverkare, ett unikt kunskapskluster av företag inom skogsnäringen och mängder av leverantörer.

Att mässan har en stark ställning i branschen, något som över 12 000 besökare på senast mässan är ett bevis på. Dessutom samlar mässan alla de stora aktörerna på maskinsidan. Genom ett väl avvägt mässområde vittnar både besökare och utställare på Skogsnolia om möjligheten att verkligen hinna mötas, även flera gånger om så behövs. Dessutom ger bredden på utställare och områdets storlek möjlighet för besökarna att tillgodogöra sig nya intryck och ta del av intryck och kunskap de annars inte skulle ha fått.

Det är också en av de skogsmässor i världen som är enklast att ta sig till. Inom ungefär en timme från mässområdet, i Umeå, ligger en av landets mest trafikerade flygplatser med nära en miljon resenärer per år och tre bolag med reguljärflyg.

Kristin Olsson, projektledare
kristin.olsson@nolia.se

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med cirka 200 utställare och 13 000 besökare. Nästa mässa hålls i juni 2018.