Nu öppnar registreringen till årets Euro Mine Expo som är fyllt av intressanta inslag

Nu öppnar registreringen till en av Europas viktigaste mötesplatser för gruvnäringen.

– Det är bra att så snart som möjligt boka de delar man är intresserad av, men också boka resa. Boende går i år att boka via vår hemsida, säger Sinnika Sjunnesson, projektledare för Euro Mine Expo.

Det är en av Europas viktigaste mötesplatser för gruvnäringen som öppnar sina portar 9 juni. Men Euro Mine Expo startar redan dagen innan, måndagen den 8:e juni med ett rekordstort antal technical visits till intressanta projekt och gruvor i området.

Under Euro Mine Expo finns ett stort utbud för deltagare och besökare att ta del av. Årets konferensprogram exempelvis fokuserar på områden som fossilfri gruva, automation, batterier och metaller samt hållbarhet. Dessutom hålls miniseminarier av intressanta företag där deras senaste innovationer, produkter och tjänster presenteras under maximalt 20 minuter.

Euro Mine Expo står också värd för en innovationstävling som hålls av SIP STRIM, det strategiska innovationsprogrammet för svensk gruv- och metallutvinnande industri som är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsområden (SIP).

Här håller också IUC Norr aktiviteter kring projektet ValueMine som handlar om att skapa affärsmöjligheter för små och medelstora företag inom gruvnäringen genom ökad digitalisering.

– Mässan är, som vanligt, välfylld med utställare som ger en bra och bred bild över dagens gruvnäring, dess innovationstakt och hållbarhetsarbete för att bara nämna några aspekter, säger Sinnika Sjunnesson.

Hon berättar att det även är klart att Swemin anordnar en lunch för Women in mining som lyfter jämställdhets- och mångfaldsarbetet inom den svenska gruv- och mineralnäringen.

– Vi har också en rad event för nätverkande som get together, house warming och mingle party samt mässmiddagen som vi i år kallar Mining & Dining.

Sedan vill hon också lyfta fram det morgonmöte som Skellefteå anordnar torsdag morgon.

– Det brukar vara ett lika viktigt som uppskattat inslag under Euro Mine Expo, säger Sinnika Sjunneson.

Sinnika Sjunnesson, projektledare
+46(0)70-661 15 64

sinnika.sjunnesson@nolia.se

Euro Mine Expo är en internationell mässa och konferens för gruvindustrin som hålls vartannat år. Mötesplatsen arrangeras i Skellefteå av Nolia, Norrlands största arrangör av mötesplatser. Euro Mine Expo hålls i år 9-11 juni 2020 på Skellefteå Kraft arena.