”Nu samlar vi oss för att nå 100 000 besökare”

Efter en dag med tv-kocken Tareq Taylor och Tobbe Trollkarl på plats passerade Stora Nolia än en gång 10 000 besökare under sin tredje dag.

– Det vore extra roligt att passera gränsen 100 000 besökare när Stora Nolia går i Piteå. Hoppas Norrbotten i allmänhet och Piteå i synnerhet nu samlar sig för att slå Umeå, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Tobbe Trollkarl drog storpublik till stora scenen med sin fartfyllda show och vid köksscenen var det fullt när tv-kocken Tareq Taylor lagade mat inspirerad av Norrbotten.Tredje dagens besökssiffra lockade 10 615 personer. Därmed har alla tre dagarna lockat över 10 000 besökare.

– Nu ligger vi i fas. Nu samlar vi oss för att nå 100 000 besökare över mässans nio dagar, säger Tommy Abrahamsson.

Tisdagens program lockar med Tony Irwing som bjuder på underhållning med musik, komedi och tävling tillsammans med dansare. Under två personer hela dagen sitta på Design- och modescenen som med tv-kändisarna Hedvig Andér & Eva-Lena Rylanders hjälp kommer att förvandlas. Det blir en total omstyling med före- och efterbilder. Som grädde på moset kommer Tony Irving att coacha vinnarna i hur de ska göra den perfekta ”cat-walken”.

Hedvig Andér och Eva-Lena Rylander är ett radarpar som några gånger per säsong gör om en persons stil i ett känt tv-program.

– Det är roligt att jobba med Eva-Lena. Vi har samarbetat länge på programmet och fungerar väldigt bra ihop eftersom vi tänker lika, säger Hedvig Andér.

Under tisdagen blir det också stipendieutdelning till unga idrottare i Piteå. Syftet med stipendiet är att lyfta ungdomsidrotten i Piteå och stipendiet är stiftat av AB Resursgrupp K.E.O. Juryn består bland annat av AB Resursgrupp och Nolia AB.

– Det vore otroligt stort att nå över 100 000 just i Piteå och slå fjolårsresultatet i Umeå med en befolkning på ungefär en tredjedel av den i Umeå, säger Tommy Abrahamsson.

Tommy Abrahamsson
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia: Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå