Ny inomhusscen och stor shoppinghall på årets Stora Nolia

Till årets upplaga av landets största årliga besöksmässa, Stora Nolia, byggs en shoppinghall upp med café, boulevard och fler produktområden än tidigare. Där samsas hem och hushåll, hantverk, sy och textil tillsammans med fritid, hälsa, samt mode och skönhet.

– Vi flyttar in vår stora scen i en av hallarna och bygger istället upp ett nytt varuhus på närmare 2500 kvadratmeter, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

I den av utställningshallarna där hälsa och fritid tidigare funnits , vägg i vägg med saluhallen, byggs ett helt nytt scenområde upp.

– Vi flyttar in stora scenen tillsammans med köksscenen samt kombinerar den med utställare. Dessutom har hallen en restaurang som erbjuder vin- och ölprovning. Därmed bygger vi vidare på succékonceptet Wine & Beer Tasting som vi startade under förra årets mässa i Piteå, säger Lars Olovson, programansvarig på Stora Nolia.

Anna Wikman, biträdande projektledare berättar att hälsa- och fritidsområdet nu flyttar in i det som heter hall 4.

– Där byggs en shoppinghall upp på närmare 2500 kvadratmeter som får en tydlig indelning och skyltning som presenterar de olika produktområdena. I mitten av hallen blir det en "Boulevard", en öppen yta där man också hittar ett café samt en lekyta för barnen, säger hon.

Enligt henne blir hela hallen mer strukturerad och mer inbjudande än tidigare.

Lars Olovson berättar att det kommer att bli ett löpande program på boulevarden.

– Där kommer vi att bland annat ha boksigneringar, säger han.

Flera av utställarna som återfinns i hallen har varit med i flera år. En av utställarna som deltagit på Stora Nolia sedan starten är butiken Skocentrum.

– Vi har arbetat in ett välfungerande koncept med framför allt Birkenstock. Det är en produkt som kunder förväntar sig ska finnas på mässan. Vi har även haft andra produkter genom åren. Närvaron på mässan har varit bra för oss och vi har sålt mycket. För Birkenstock har försäljningen på mässan dragit upp volymen rejält, något som gör att de ställer upp med allt från personal till monterbygge, säger Fredrik Nilsson, ägare av Skocentrum som har en av sina butiker i centrala Umeå.

Han anser att Stora Nolia är viktig även för Umeås centrumhandel.

– Mässan drar mycket folk till Umeå, säger Fredrik Nilsson.

En annan återkommande utställare är Smarteyes som tycker det ger mycket att ställa ut på Stora Nolia.

– Vi har varit med i flera år på mässan och tycker att det är roligt att vara med. Dessutom ger våra aktiviteter, bland annat tävlingar och synundersökningar, ett bra kundflöde, säger William Liljegren, butikschef Örnsköldsvik och Umeå.

Han berättar att närvaron stöttar försäljningen i butikerna.

– Bara under förra årets mässa i Piteå bokade vi in nästan 500 synundersökningar, säger William Liljegren.

Utställaren Flowlife säljer massage- och hälsovårdsprodukter.

– Vi har jobbat länge inom event och tidigare sålt tillsammans med andra företag och vet att det är en stor och bra mässa under många dagar. Dessutom är det en lysande möjlighet att nå ut till marknaden i Norrland, säger Carl Nordström, medgrundare Flowlife.

Anna Wikman, biträdande projektledare Stora Nolia
+46 (0)90  -888 86 07
+46 (0)70  -627 34 04
anna.wikman@nolia.se

Lars Olovson, programansvarig, Stora Nolia
+46(0)90-16 34 05
+46(0)70-510 73 58
lars.olovson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5-13 augusti 2017

Plats: Umeå