Prinsbröllopsuccé och dansbandslegender en del av Stora Nolias digra musikutbud

Musik är en viktig del av Stora Nolias utbud och i år bjuds på höjdpunkter som prinsbröllopssångaren Samuel Ljungblahd, Cotton Eye Joe - C E J, Thor Görans och Agneta Olsson samt tv-pianisterna Angelica Alm och Marika Willstedt.

Det är ett massivt musikutbud som står till besökarnas förfogande under årets Stora Nolia i Umeå.

I stort sett varje mässdag bjuder på någon form av musikalisk underhållning. Från damkören Snowflake Singers till pojkbandet Skyskraper.

Det börjar redan öppningsdagen med State of Drama som deltog i Melodifestivalen 2014 med ”All we are”. Ett år tidigare var de med för första  gången och blev kända för hela Svenska folket då de vann en deltävling och tog sig vidare direkt till final. Deras låt, ”Falling”, blev en massiv succé i  svensk radio och var det året en av Rix FM:s mest spelade låtar.

Ett av nordens mest uppskattade dansband, Thor Görans & Agneta Olsson, firar 40 år med ett besök på Stora Nolia. De är bland annat  kända från filmerna Black Jack och Grabben i graven bredvid. Till mässan kommer också Junix samt tv-profilen Signar Nordin från Täfteålogen. Dansant blir det  också när Hanz-Ingvarz, Umeås svar på Glada Hudikteatern, spelar.

Måndag 3 augusti kommer en av landets mest uppmärksammade artister. Genom sin insats under prinsbröllopet fick Samuel Ljungblahd, Umeås egen guldstrupe, ännu fler att upptäcka denna världsartist som också är en av de mest uppskattade gästerna i Så ska det låta. Under folkfesten, lördag 8 augusti spelar också tv-pianisterna Angelica Alm och Marika Willstedt, kända från Så ska  det låta.

Cotton Eye Joe - C E J gör konsertspelning under camping- och fritidslivets dag, 5 augusti och uppträder också på campingscenen.

Musikutbudet avslutas med tävlingen Artist 2015 - Open audition med Stage Academy. Det är en återkommande rikstäckande artisttävling i Sverige där vinnaren av varje deltävling får en plats i riksfinalen i Stockholm.

I anslutning till tävlingen spelar Skyscraper som är Sveriges nya unga pojkband med ett debutalbum som knep förstaplatsen på iTunes albumlista samma dag.

Fakta Stora Nolia

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

Lars Olovson, projektledare, Stora Nolia
lars.olovson@nolia.se

Erik Säfvenberg, pressansvarig
erik.safvenberg@dynamopress.se

• stora nolia

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.