Provningsprogrammet för Nolia Beer i Luleå har allt från suröl och porter till whisky och champagne

Nu är provningsprogrammet för Nolia Beer i Luleå klart och där bjuds på provningar av allt från suröl och porter till whisky och champagne.

– Det är ett fantastiskt utbud av smaker och kunskap som våra besökare kan ta del av, säger Sussi Wikström, projektledare för Nolia Beer som hålls på Coop Norrbotten Arena den 29-30:e maj.

Intresset för Nolia Beer i Luleå är stort, något som bland annat de många anmälningarna till förhandsinfo om provningsutbudet är ett tecken på.

– Under alla år mässan hållits har provningar varit ett självklart, och mycket populärt inslag under Nolia Beer, säger Sussi Wikström.

Årets Nolia Beer i Luleå bjuder på hela tio provningar under de två dagar som mässan hålls. Här går det att få veta mer om IPA där Linus Persson bland annat låter provningsdeltagarna få smaka olika stilar och lära sig mer om vad som skiljer eneast coast från en west coast IPA. Linus Persson kommer även att hålla i provningar av suröl samt porter och stout.

För den som vill lära sig mer om rom, tequila samt lära sig skillnaden mellan cognac och whiskey ska ta del av Petter Nybergs avecprovning. Han håller även i en provning av ost och vin samt en provning kallad världens bubblor där provningsdeltagarna får testa veta mer om vad som skiljer cava och prosecco från champagne.

För den med särskilt intresse för just champagne håller importören Tirage i en champagneprovning med fem olika, alla högklassiga, sorter.

Ligger intresset mer åt whisky kommer Anders Wink, en av två grundare och ägare till Tjaerdalen, att välja ut och presentera fem-sex whiskyfavoriter ur den egna portföljen. De har, trots kort tid på marknaden, redan gett ut flertalet prisvinnande whiskybuteljeringar.

– Det går faktiskt inte att beskriva upplevelsen av en provning, utan måste upplevas. Att fylla dina sinnesintryck samtidigt som du får kunskap av en expert är något utöver det vanliga, något jag hoppas många tar chansen att ta del av, säger Sussi Wikström, projektledare för Nolia Beer.

Sussi Wikström, projektledare

susanne.wikstrom@nolia.se

Nolia Beer arrangeras av Nolia AB och är Norrlands egen ölmässa. Den hölls för första gången i Luleå våren 2019 och för fjärde gånge i oktober i Umeå. Kommande Nolia Beer hålls på Coop arena i Luleå 28-30 maj samt på Nolia i Umeå 16-17 oktober 2020. Mässan bjuder på provsmakningar, föreläsningar samt mingel för besökarna och möjligheten att skapa eller öka sina nätverk. På mässan hittar man bland annat mikrobryggerier, större bryggerier, dryckesimportörer, bryggmästare och delikatessföretag.