Strömsösnickare sprider kunskap och glädje på Nolia Springtime

Till Nolia Springtime kommer Jim Björni från det populära tv-programmet Strömsö för att sprida sin glädje kring snickrande och bevarande av material och metoder.

– Jag kommer för att ge Inspiration inför sommaren, berättar hur vi gör tv-programmet och visa hur man renoverar gamla fönster, säger han.

Det är många tv-tittare som smittats av den enorma snickarglädje som Jim Björni bjuder på i tv-programmet Strömsö. Han bor Kristinestad och tycker att det är en inspirerande miljö med många välbevarade områden.

– Jag är möbelsnickare i grunden. Viss handlar snickrandet mycket om att göra bra tv, men inom mitt område måste man vara insatt i sin egen bransch. Snickrandet är ju en del av mitt liv.

Han började medverka i tv-programmet 2004 och har genom åren fått mycket respons.

– Det handlar både om slöjd och snickarbiten. Jag försöker vara lite undervisande något som gör att många vill ha tips, bland annat om vilka verktyg de ska köpa. Snickrar och bygger man hela tiden kan det ju vara bra att veta vad som händer när man köper lite för billigt beroende på vad man ska tillverka, säger han.

Jim Björni har via sociala medier fått upp ögonen för hur stor slöjdandet och snickrandet är.

– Via sociala medier går det att se att många slöjdar och har egna grupper, ja till och med egna Youtube-kanaler. Många mycket insatta och kan massor om till exempel ytbehandlig.

Under sitt besök på Nolia Springtime kommer han att berätta om hur tv-programmet Strömsö görs, ge inspiration via saker han snickrat i programmet och visa hela processen för hur man renoverar gamla fönster. Just bevarandet är något han verkligen tycker är viktigt.

– Det är ju inte samma trä i nya som i gamla fönster och det är ofta värt att bevara. Om inte annat för att bevara husets känsla. Nya, så kallat underhållsfria fönster, är nog bra men de gör att huset tappar sin själ och profil genom att de ofta är lite insjunkna och profillösa. Jag är nog gammelhusentusiast, men jag är inte måstemuseal, säger Jim Björni.

Han tycker att det ska bli spännande att komma upp till Torneå och Nolia Springtime.

– Det är extra spännande eftersom mässan blir som en kombination av Sverige och Finland. Man kanske knappt vet om man är i Finland eller Sverige. Det är mycket skojigt att det finns intresse så långt norrut för Strömsö, även om jag inte vet hur igenkänd jag är, säger Jim Björni som nog inte behöver var orolig för att inte bli igenkänd.

Bo Sandström, Projektledare
+46 911 649 46, +46 70 544 48 78
bo.sandstrom@nolia.se

Nolia Springtime är den familjevänliga mässan på en av de vackraste platserna i Bottenviken.
Tid: 9 - 11 juni 2017
Plats: Toranda, Torneå.