Stylingtorg het nyhet på Stora Nolia

En av året stora nyheter på Stora Nolia är Stylingtorget där en samling aktörer inom skönhet och hår visar produkter, men också erbjuder snabba behandlingar och omvårdnad. I hall 3 finns även en design- och modescen med catwalk där det blir dagliga aktiviteter.

En av de stora nyheterna under årets Stora Nolia är Stylingtorget som besökarna hittar i hall 3.

– Det blir närmast en pop-up salong där vi samlar ett gäng lokala aktörer inom skönhet och hår för att erbjuda snabba behandlingar och omvårdnad, säger Helene Ljungstedt på Nolia.

Hon berättar att besökare ska få sina naglar fixade eller en snabb makeup lagd till mässpriser och utan att det tar en massa tid.

Ett av företagen som är med på Stylingtorget är GLOSS of Sweden och de ser fram emot Stora Nolia.

– Vi vill ju visa upp alla våra inriktningar, med både makeup-skola och butik. Vi vill att vår monter ska kännas som när man kommer in i vår makeup-butik i Umeå. Hos oss får man sätta sig ner och pröva alla produkter och se vad som passar bäst innan man väljer att handla, säger Emelie Holzkämper, delägare GLOSS of Sweden.

Företagets grundare, Marielle Isaksson, och svensk mästare i make-up 2015 samt rankad nummer 10 i världen 2016, berättar under fredagens Augustifest om sin karriär och sitt entreprenörskap. Hon kommer också att dela med sig av sina bästa make-up tips.

Även NailZone deltar på Stylingtorget och de tycker att det känns lite spännande att få vara med första gången.

– Det känns spännande att, efter ha varit med på Stora Nolia i många år, få ta del av det nya konceptet stylingtorget. Vi kommer att erbjuda hemmaprodukter till försäljning samt behandlingar på plats till mässpriser. CND-Shellac är en behandling som passar de flesta, som inte skadar eller sliter på den egna naturliga nagel. Den är torr och klar på tio minuter. Jag hoppas att många skaffar sig information om våra utbildningar för allt från hemmafixare till professionella nagelterapeut, även de som är utbildade i något annat märke, säger Marina Boström, nagelterapeut och CND education ambassador på NailZone.

Med är även Misters of Sweden som bland annat erbjuder skäggbehandlingar.

– Vi kommer att vara med och visa våra fina produkter, men också erbjuda skäggbehandlingar med bland annat olja. Dessutom vill vi visa att klassisk klippning och rakning inte längre är en trend utan en folkrörelse, säger Roddy Abarzua på Misters of Sweden.

Smarteyes deltar också på Stylingtorget och visar att glasögon inte bara behöver vara ett sätt att korrigera sin syn.

– Det känns roligt att vara med på Stylingtorget och få chansen att lyfta fram modeaspekten kring glasögon. Det har blivit allt fler som också ser det som en accessoar. Därför kommer vi att ta med våra favoritbågar som besökarna kan prova och få hjälp av vår kunniga personal. Dessutom kommer alla som kommer förbi vår monter få en gratis synundersökning i någon av våra butiker. Vi kommer också att köra en tävling där man kan vinna ett komplett par glasögon, säger Adam Wikström, butikschef på Smarteyes i Piteå och Skellefteå.

I hall 3 finns även en design- och modescen som har en catwalk. Där blir det dagliga aktiviteter med bland annat tips på snabb och snygg hårstyling, råd om hur man väljer glasögon samt Star Wars-inspirerad slöjd.

Det blir även något för alla barn där de får chansen att tova sina egna monster. Dessutom kommer det att, från scenen, bli en vantparad samt visas hur man kan förlänga livet på stickade plagg. Under den kvällsöppna onsdagen blir det också modevisning med cider, tilltugg, kanske någon överraskning och tillfälle till shopping.

Helene Ljungstedt, programansvarig Stora Nolia
helene.ljungstedt@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå