Problem med silverfiskar ökar

Silverfiskar blir allt vanligare i svenska hem. De senaste tre senaste åren har inkomna ärenden gällande silverfiskar ökat stadigt hos Nomor.

Att silverfiskar hör till de vanligaste skadedjuren i Sverige är det kanske inte så många som tänker på. Från och med 2018 till och med 2020 har Nomors tekniker utfört allt fler saneringsjobb kopplade till just silverfiskar.

– Silverfiskar är egentligen harmlösa skadedjur men i större omfattning blir de ett problem, säger Nomors skadedjursexpert Johan Peterson.

Det är främst två arter som besöker våra hem: den vanliga silverfisken och så den långsprötade släktingen. Den senare blir allt vanligare och är svårare att bli av med.

En förklaring till att trenden fortsatte lika starkt 2020 kan bero på coronapandemin och det faktum att allt fler spenderar mer tid hemma.

– När folk är hemma mer blir de troligtvis också mer uppmärksamma på dessa ljusskygga besökare, säger Johan Peterson.

– Det är viktigt att uppmärksamma återkommande förekomst av den vanliga silverfisken, i synnerhet om inte städning hjälper. Många silverfiskar på ett visst ställe kan tyda på att man har en förhöjd fuktnivå i huset, avslutar Johan Peterson.

Beteendet hos den vanliga silverfisken och den långsprötade skiljer sig nämligen åt. Den vanliga dras till fuktiga miljöer och den långsprötade trivs i torra miljöer.

Detta kan du själv göra för att undvika angrepp av silverfiskar hemma:

• Håll så rent och torrt som möjligt i badrum, skafferier och längs golvlister.
  • Dammsug golvlister, sprickor i golvet och andra mindre skrymslen regelbundet.
  • Dammsug framför att våttorka eftersom silverfiskar gillar fukt.

För vidare frågor kontakta Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor AB, via johan.peterson@nomor.se.