10 egenskaper som vi kan justera i nonwoven

10 egenskaper som vi kan justera i nonwoven

Nonwoven är grupp med industritextilier som används i allt från wipes och hygienprodukter till bilar och byggmaterial. Materialet är extremt flexibelt och genom att behandla det på olika sätt så kan man också justera materialets egenskaper.

1. Vätska

Nonwoven tål vätska – till skillnad från exempelvis papper som det ibland ersätter. Men hur materialet interagerar med vätska kan vi styra.

Vi kan exempelvis addera material eller medel som gör att materialet absorberar vätska. Men genom att belägga det med andra material kan vi se till att nonwoven spärrar vätska – till exempel behövs det i byggmaterial för väggar i våtutrymmen och yttertak.

I vissa fall är det viktigt att nonwoven släpper igenom vätska såsom ytterhöljet på blöjor eller absorbenter – då kan vi styra vätskegenomsläppligheten genom att justera tätheten.

2. Luft och partiklar

Genom att justera just täthet och/eller tjockleken och genom att välja rätt typ av nonwoven så kan vi även styra luftgenomsläppet. I vissa fall är det viktigt att luft kan strömma igenom materialet såsom vid luftfilter men i andra fall behöver vi kunna spärra luftflödet – som i exempelvis vindskyddande nonwoven som är belagt men ett tätt material.

Vissa nonwoven, såsom nålfilt, är dessutom väldigt bra för att släppa igenom luft men fångar upp partiklar som man vill filtrerar bort.

3. Mjukhet

Krav på mjukhet är viktigt i många fall – ofta i produkter som ska användas mot huden såsom wipes, hygienprodukter, sjukvårdsprodukter och blöjor. Vissa material är mjukare och genom att behandla materialen olika kan nonwoven göras mer eller mindre mjukt – antingen på båda eller endast en sida.

4. Kemikalieresistens

I vissa produkter, behöver nonwoven kunna utstå svåra kemikalier utan att brytas ner eller reagera. Exempelvis kan nonwoven som är baserat på polypropen utstå svåra kemikalier – till och med frätande syror såsom saltsyra.

5. Resistens mot UV-ljus och sol

Det är viktigt att material som ska vistas ute och som ska utsättas för direkt solljus klarar av UV-ljus som ofta bryter ner material – i exempelvis bygg och takprodukter. Vi kan behandla vissa av våra nonwoven för klara UV-ljus avsevärt mycket längre än vad som är normalt.

6. Statiskt

I vissa industrier är det viktigt att materialen inte blir statiska – det finna nonwoven-material som behandlade för att vara just antistatiska.

7. Lukt

I vissa fall är det väldigt viktigt att kunna ta bort obehaglig doft – såsom i absorbenter för livsmedel under transport eller i filter. Det finns möjlighet att behandla nonwoven med naturliga medel som gör att det omvandlar obehaglig luft till neutral lukt. Lär mer om detta här.

8. Elasticitet och fasthet

Ytterligare en faktor som är olika viktig är hur pass stumt eller stretchbart materialet är. I vissa fall behöver nonwoven vara extremt stum – så att det inte rör sig alls är det utsätts för påfrestningar – då är glasfiber en bra lösning.

I andra fall behöver materialet kunna röra sig mer eller mindre och anpassa sig efter omgivningen. Och det finns till och med nonwoven som är elastiskt – dvs som är stretchigt men som återför sin form – det är utmärkt vid exempelvis engångskläder inom sjukvården. Läs mer om elastisk nonwoven här.

9. Flamhämmande

I särskilt byggmaterial och inom bilindustrin är det viktigt att materialet är flamhämmande. Det finns behandling som gör att nonwoven hämmar eld.

10. Miljövänligt

Det finns många möjligheter att göra nonwoven mer miljövänligt eller minska klimatavtrycket. Antingen genom att använda återvunnet material, göra materialet återvinningsbart eller genom att använda nedbrytbart råmaterial såsom PLA som är stärkelsebaserat. Lär mer om hållbar nonwoven här.

Scandinavian Nonwoven är Skandinaviens största återförsäljare av nonwoven. Ofta hjälper vi kunderna att identifiera rätt material eller så hjälper vi de ta fram och utveckla ett nytt material som helt uppfyller de krav som kunden ställer på materialet.

Kontakta oss på info@nonwoven.se om du vill ha hjälp eller besök vår hemsida för att beställa prover.