3 oväntade sätt att använda nonwoven!

3 oväntade sätt att använda nonwoven!

Nonwoven är en otroligt mångsidig materialgrupp vars egenskaper kan styras och förändras. De flesta känner igen nonwoven från möbler, byggmaterial, ansiktsskydd, blöjor, wipes och bindor. Men här kommer 3 exempel på lite mer udda användningsområden för nonwoven.

Linjer i hockeyrinken

Färgad nonwoven kan användas till linjerna i hockey. Man lägger ut remsor av nonwoven i viskos som sedan fryses in i isen. Det är nonwoven i viskos som används då det absorberar vatten vilket gör att remsorna sjunker ner och kan frysas in. Skulle en plastbaserad nonwoven användas så hade den flutit och inte kunnat frusas in. Viskos klarar även av att frysas in utan att skadas.

Framförallt används spunbond i viskos.

Förstärkning av skons snörhål

Nonwoven kan används i tejp eller mellanlager som förstärker snörhålen i skor så att de inte töjs ut. Många snörhål i skor utsätts för stora påfrestningar. Då nonwoven kan har en stark dragfasthet och motståndskraft mot fukt fungerar det väldigt bra för att förstärka snörhålen i skor.

Det är ofta glasfiber, spunbond, termisk bunden eller kemiskt bunden nonwoven som används.

Isolering till kablar

Nonwoven kan användas i vattenblockerande tejp runt kablar för el och kommunikation. Tejpen kan göras både ledande och icke-ledande. Att nonwoven dessutom är poröst gör att luften mellan fibrerna har en temperaturisolerande effekt som gör att kabeln då inte utsätt för lika stora temperaturskillnader.

I elprodukter används ofta meltblown, spunbond, eller drylaid såsom termisk bunden eller kemiskt bunden nonwoven.

Vill du veta mer om nonwoven och dess olika egenskaper kan du kontakta oss på info@nonwoven.se eller besöka vår hemsida där du även kan beställa prover