Flerårigt monopol på HDPE-nonwoven upplöst

Flerårigt monopol på HDPE-nonwoven upplöst

HDPE-nonvowen är ett material som de flesta känner igen då det ofta används i armband till festivaler och nöjesparker. Det är en otroligt slitstark och vattenbeständig nonwoven som påminner lite om belagt papper. Under många år har en aktör haft monopol på tillverkningen då tillverkningsprocessen är väldigt komplicerad. Men nu samarbetar Scandinavian Nonwoven med en tillverkare som har lyckat framställa ett motsvarande material med samma egenskaper.

HDPE står för High Density Polyethylene och är ett nonwoven med väldigt starka egenskaper. Vår HDPE-nonwoven heter Scanoflash och har motsvarande egenskaper som dagens etablerade HDPE-nonwoven vilket betyder att den har en väldigt hög dragstyka, lätt att trycka på och vattentät men släpper igenom ånga. Den klarar också av väldigt ovarsam hantering utan att material och tryck påverkas.

Vår HDPE-nonwoven, Scanoflash är återvinningsbart och är ett klimatvänligare alternativ till PVC. Vi erbjuder Scanoflash i olika tjocklekar på rulle eller ark. Vi har även möjligheten att behandla och belägga vår Scanoflash för att lägga till eller förstärka egenskaper i materialet.

Användningsområdena för Scanoflash är många:

Tryckprodukter: kan användas till tryckprodukter som ska klara svåra förhållande och olika väderförhållanden under kortare tid. Exempelvis inträdesarmband, nummerlappar till olika tävlingar och säkerhetskuvert. Men även för tryckprodukter till utomhusbruk då det till skillnad från papper är tåligt mot både vatten och kan hanteras ovarsamt utan att trycket förstörs.

Skyddskläder: Eftersom materialet är otroligt slitstarkt och kan släppa igenom ånga så kan det användas för skyddsdräkter, både inom bygg och sjukvård. Men också för riskfylld sanering eller vistelse i närheten av skadliga eller kemiska ämnen då det är så pass tätt att det inte släpper igenom exempelvis mögel, asbest eller bly.

Kartor och ritningar: kartor för exempelvis orientering eller ritningar som behöver klara regn och tuffa väderförhållanden så är Scanoflash utmärkt eftersom trycket också blir väldigt tydligt och bra och påverkas inte av att hanteras ovarsamt.

Absorbenter: Absorbenter för exempelvis långdistanstransporter av varor som ska kapsla in fukt behöver kunna vara väldigt starka i materialet då vätskan som absorbenterna kapslar in över tid väger mycket. Därför passar Scanoflash extra bra för den typen av absorbenter på grund av sin höga dragstyrka och förmåga att släppa igenom fukt och ånga men inte släppa igenom vatten.

Bygg: Scanoflash lämpar sig väldigt bra för olika typer av byggprodukter i väggar och tak då den är oorganisk, har lång hållbarhet och andas. Scanoflash är väldigt stark och stabil med låg töjbarhet. Dessutom är materialet så pass tätt att det spärrar skadliga ämnen som mögel, asbest eller bly.

Sjukvård: Scanoflash kan användas till skyddskläder inom sjukvården då det hindrar bakterier från att komma igenom. Det gör även materialet lämpligt för sterila förpackningar.

Förpackningar: Scanoflash används inom förpackningsindustrin i fall då det ställs höga krav på tålighet och bra tryckmöjligheter. Materialet kan bland annat användas för att försluta förpackningar som ett överdrag eller lock.

Är ni intresserade och vill veta mer om Scanoflash så kontakta oss på info@nonwoven.se. NI kan även beställa prover på vår hemsida: https://www.nonwoven.se/bestal...