Jultips: Recept på julgröt (...och lite om nonwovenpåsar)

Jultips: Recept på julgröt (...och lite om nonwovenpåsar)

Frebaco Kvarn i Lidköping har lanserat en helt ny produkt under hösten: Havreris. Havreriset är paketerad i boil-in-bag-påsar av nonwoven från oss på Scandinavian Nonwoven.

Havreriset är proteinrikare, närodlat och mer klimatsmart än det traditionella riset och kan användas i allt från sushi, som vanligt ristillbehör, till julgröten (se recept nedan!) och mycket mycket mer.

Dessutom har det mycket kortare koktid än traditionellt ris – bara 13 minuter – perfekt i vardagen.

Snälla nonwovenpåsar
Frebaco Kvarn lägger stor vikt på närproducerat och klimatsmart mat. Därför ville de ha en snäll boil-in-bag-påse som kan sorteras som papper. De fick idén av te-påsar, berättar Staffan Pehrson som är produktansvarig för Havreriset på Frebaco Kvarn.

Nästan som papper
Scandinavian Nonwoven har levererat wetlaid till Frebacos Kvarns produktion för tillverkningen av påsarna. Wetlaid är en slags nonwoven som ofta används av livsmedelsindustrin eftersom det påminner om papper men som till skillnad från papper inte går sönder av vatten.

Dessutom kan wetlaid lätt svetsas ihop till påsar – i detta fallet för Havreris. Men det finns även wetlaid som används till tepåsar, snuspåsar och kaffefilter.

Julgröt av havreris?

Såhär i juletid borde ni faktiskt prova att göra julgröten eller ris á la Maltan på det klimatsmarta Havreriset! Receptet är för 4 personer och kommer från Frebacos Kvarns hemsida.

Ingredienser

• 2 dl Havreris från Frebaco - Skölj Havreriset i kallt vatten tills det slutar att ge grumligt vatten.
  • Rikligt med vatten till kokning
  • ½ tsk salt
  • 6 dl mjölk (1/2 dl kan förslagsvis bytas ut mot grädde)
  • ½ tsk vaniljsocker

Tillagning:
1. Koka upp Havreriset med vattnet och saltet i en stor kastrull.
2. Låt den sedan småkoka i 10min.
3. Häll av riset i ett durkslag och spola av i kallt vatten i ca 30 s,.
4. Häll riset i ren tjockbottnad kastrull.
5. Häll sedan i mjölken, vaniljsocker och rör om.
6. Sjud sakta på låg värme och låt riset svälla under lock i ca 60 min med svag omröring då och då.

Beroende på hur fast eller mjuk du vill ha din gröt kan du lägga till eller ta bort lite mjölk. Servera med kanel, sirap och mjölk.

Vill du ha Ris á la Malta så blanda 3 dl av gröten med 2 dl vispad grädde och 1 tsk vaniljsocker. Servera med apelsin och/eller saftsås.

Du hitta fler recept på Havreriset på Frebaco Kvarns hemsida.

Beställa prover?

Och vill du beställa prover på wetlaid eller någon annan nonwoven så kan du gör det på Scandinavian Nonwovens hemsida eller genom att kontakta oss.