Har ni material eller komponenter i er produktion som skulle kunna bytas ut mot nonwoven för längre hållbarhet, dragstyrka eller motståndskraft? Här är exempel på tre andra material som nonwoven har ersatt på grund av sina flexibla egenskaper.

Nonwoven ersätter svagare material

Vävda material

Nonwoven kan såklart ersätta vävda material - inom många industrier har nonwoven till och med helt ersatt vävda material.

Ett exempel är säng- och möbelindustrin där spunbond nu är vanlig som innerfoder till exempelvis soffkuddar eller som skydd mot fjädringen. Även nålfilt är eftertraktat eftersom den lätt kan återvinnas.

Inom sjukvården används nonwoven i högre utsträckning för exempelvis engångskläder och hygieniska gardiner och förhängen som avdelare mellan patienternas sängar istället för textil-produkter.

Papper

Papper är en bräcklig och vätskekänslig produkt som många industrier har valt att ersätta med olika typer av vätskeresistent nonwoven. Ett exempel är bänkpapper inom sjukvården eller hos massage- och SPA-anläggningar. Nonwoven är både mer hållbart men ger också en skönare hudnära känsla.

Inom livsmedelsindustrin har livsmedelsgodkänd nonwoven länge ersatt papper i te-påsar, inte bara på grund av sin hållbarhet men också eftersom nonwoven kan svetsas ihop lättare. Vi ser också mer och mer nonwoven i återanvändningsbara kaffefilter.

Metall eller formgjuten plast

Glasfiber är ett väldigt stark och uthålligt material och används i exempelvis båtar och bilar istället för formgjuten plast eller metall. Även formgjuten nålfilt används för inredningen i bilar.

Glasfiber har blivit ett sådant omtyckt material eftersom den har bra resistens mot UV-ljus och klarar högre värme än många andra liknande material. Basiska ämnen påverkar inte heller materialet och till skillnad från metall så leder den inte ström.

Detta är bara tre exempel på material som ersatts av nonwoven men listan är lång eftersom materialet är så mångfacetterat att den används i allt från oljefilter, blöjor, byggmaterial och sjukvårdsprodukter.

Vill ni utforska möjligheten att byta ut material och utveckla era produkter i er produktion mot nonwoven så är ni välkomna att kontakta oss på info@nonwoven.se eller beställa prover på hemsidan