Problemlösning med nonwoven

Tre konstiga problem vi löst med nonwoven

Vi utvecklar ofta nya nonwoven-material till våra kunder. Inte sällan får vi ganska kluriga problem att lösa. Här är några av de förfrågningarna vi har löst åt våra kunder.

1. ”Ett annat företag har en bra men dyr produkt. Hjälp oss ta fram samma lösning billigare.”

En kund inom byggbranschen ville ta fram en liknande lösning som redan fanns på marknaden men till ett lägre pris. Vi testade produkten och utvecklade en motsvarighet med samma funktionalitet men till ett markant lägre pris.

Det krävdes många tester men projektet är i hamn några år tillbaks och vår kund fick en marknadskraftig produkt till ett bra pris.

2. ”Vi vill ha en nonwoven som klarar ALLT”

Nyligen har vi utvecklat en produkt åt en grossist inom byggbranschen. De ville ha en nonwoven som skulle utklassa alla andra konkurrerande produkter på marknaden vid renovering av väggar och lösa ett vanligt problem som ingen annan kunde lösa.

Vi testade oss igenom flera lösningar och genomlyste vårt stora nätverk efter nonwoven som skulle klara utmaningen. NU har vi hittat en lösning som sannolikt kommer lanseras inom ett år.

3. ”Vi har en produkt som är jättekrånglig att tillverka. Vi vill göra det enklare”

En kund sökte efter en aluminiumbelagd formbar glasfiberväv. Den fanns inte på marknaden så det krävdes tre olika leverantörer för dem att producera produkten själv.

Vi fick en kravspecifikation och tog fram en tillverkningsprocess som både underlättade själva produktionen och gjorde allt på ett ställe. Kunden fick sin produkt både snabbare och billigare än tidigare.

Vi har lång erfarenhet av att lösa olika produktionsutmaningar med nonwoven. Det finns få projekt vi inte lyckats lösa genom åren. Har vi inte produkten eller tillverkningsmetoden så utvecklar vi den eller hittar någon som kan gör det åt oss.

Scandinavian Nonwoven erbjuder Skandinaviens största utbud av nonwoven och i många fall hjälper vi våra kunder att utveckla skräddarsydda material anpassade efter deras specifika behov. Läs mer eller beställ nonwoven-prover på vår hemsida.