Tre nonwovens för extrema påfrestningar

Tre nonwovens för extrema påfrestningar

Nonwoven kan vara mjukt och används i hudnära hygienprodukter som babywipes. Men! Det är också ett väldigt tåligt material som kan designas för att klara extrema miljöer och påfrestningar. Inte minst inom exempelvis byggbranschen I den här artikeln berättar vi lite om nonwovens mer extrema egenskaper där den står emot sol, vind och vätskor.

I extrema miljöer såsom byggprodukter för utomhusbruk, oljeabsorption och i bilar och båtar, krävs tåliga material som kan stå emot det mesta. Nonwoven kommer i en mäng olika utformningar med olika egenskaper. Här listar ni några av de tåligaste nonwovenmaterialen och deras extrema egenskaper.

Tåligast av dem alla: Glasfiber

Glasfiber är väldigt dragstark – dvs det krävs stora krafter för att dra sönder den. Materialet är inte töjbart – vilket gör det till ett eftertraktat material inom exempelvis byggindustrin där den används för sin stabiliserande effekt.

Glasfiber tål solens UV-strålar väldigt bra – många andra material bryts ner av UV-ljus. Glasfiber tål alkohol och leder inte ström. Utöver byggprodukter används glasfiber även exempelvis inom bil- och båtindustrin där man ställer höga krav på tålighet.

> Läs mer om glasfiber

Mest flexibelt: Spunbond

Det vanligaste nonwovenmaterialet är spunbond där man genom att bland olika fiber eller belägga det kan skapa en lång rad av olika egenskaper. Det kan såklart även göras mjukare men det kan också användas i tuffa miljöer.

Genom att justera materialet kan det göras flamhämmande, solbeständigt och anti-statiskt. Det gör att även spunbond är använt av byggindustrin.

Materialet är hydrofobt – dvs det tar inte upp vatten. Därmed kan man göra materialet antingen tätt eller vattengenomsläppligt.

> Läs mer om spunbond

Fångar upp det mesta: Meltblown

Meltblown i sig är ganska skört. Materialet utgörs av små tunna fibrer som gör det utmärkt för att filtrering och absorption. Men genom att stabilisera det med en tålig spunbond kan man få fram en riktigt bra nonwoven som klarar av att filtrerar partiklar från olja eller viruspartiklar från luften.

Meltblown klarar alltså av ganska extrema och tuffa uppgifter trots sitt sköra format.

> Läs mer om meltblown

Beställ prover

Behöver ni ta fram en industritextil (nonwoven) som ska klara extrema påfrestningar eller utmaningar så kontakta göra oss på info@nonwoven.se. Vi har ett stort utbud av nonwoven men utvecklar även nya material helt utifrån de krav som kunderna har. På hemsidan kan du även beställa prover.