Varför ersätts tyg av nonwoven i sängar och möbler?

Varför ersätts tyg av nonwoven i sängar och möbler?

De flesta säng- och möbeltillverkare ersätter vävt tyg med ickevävt nonwoventextil såsom spunbond och nålfilt. Vet du varför?

Kostnaden

I manga fall är kostnaden för nonwoven är lägre än tyg. Detta spelar stor roll när flera insidesdelar i sängarna och stoppade möbler, såsom fjädring, ska kläs in eftersom det kräver stora mängder material. Och eftersom det ändå inte är synligt för slutanvändaren finns det ingen anledning att använda dyrare tyg när nonwoven uppfyller samma syfte.

Nonwoven används också för att klä baksidor, mellanlägg eller undersidor som inte är synligt för ögat av möbler och sängar.

Smidigare produktion

Nonwoven behöver inte sys ihop – den kan svetsats ihop istället vilket kan göra produktionen mindre komplicerad. Nålfilt kan även formas/formgjutas i olika former vilket skapar, bokstavligt talat, en sömlös upplevelse av slutprodukter.

Lyxigare känsla

Eftersom kostnaden för nonwoven är lägre än tyg är det också möjligt att klä in alla insidesdelar för att skydda mot allergiframkallande damm. Att klä in insidesdelar skyddar konstruktionen och sänker riksen för att skarpa delar, såsom fjädring, sliter ut mjukare delar.

Genom att använda ett mjukt och följsamt nonwoven får kunden en tystare och mindre prasslig upplevelse av möbeln eller sängen vilket upplevs som lyxigare och skönare.

Läs mer om nonwoven för sängar och möbler här. Du kan också beställa prover på hemsidan eller kontakta oss på info@nonowoven.se för prover.