Martin Kockum har tillträtt som ny försäljningschef på Scandinavian Nonwoven.

Ny delägare ska driva Scandinavian Nonwovens fortsatta tillväxt!

Martin Kockum har tillträtt som ny försäljningschef på Scandinavian Nonwoven där han även gått in som delägare. Han har en bakgrund inom bank- och finansvärlden och kommer senast från Högskolan i Kristianstad. Målet är att stötta företaget i sin planerade tillväxt.

Scandinavian Nonwoven är en av Skandinaviens största återförsäljare av nonwoven – en slags icke-vävd industritextil som använda inom exempelvis hygienprodukter, byggmaterial, sjukvårdsprodukter och möbelindustrin. Företaget tar fram skräddarsydda lösningar av tekniska textilier, främst fiberduk, till andra tillverkande företag.

Martin Kockum kommer bidra med nya perspektiv och finansiell strategi menar nuvarande VD och huvuddelägare Johan Georgson.

”Jag och Martin har haft kontakt under flera år och jag imponeras av hans förmåga att snabbt ta till sig ny information och hitta lösningar på utmaningar. Han kommer vara en viktig pusselbit i att ta företaget till en ny nivå.”, säger Johan Georgson

Martin tar över delägarskapet efter Bengt Wannehag som går i pension efter 19 år i företaget.

Till skillnad från många andra bolag som drabbades hårt av coronapandemin så innebar det ökade behovet av munskydd och sjukvårdsprodukter att Kristianstadbolaget Scandinavian Nonwoven fick utöka sin produktionskapacitet för att täcka en den ökade efterfrågan. Sedan dess har råvarupriserna ökat och produktionen i Kina har till stor del fått flyttas till andra delar av världen på grund av logistiken. Och trots stigande inflation och ett osäkert ekonomiskt läge har bolaget en ambitiös tillväxtplan för de kommande fem åren.

Martin har haft flera spännande positioner inom stora organisationer men ser fram emot att ta klivet in i ett mindre tillverkande företag och hoppas kunna bidra med sin erfarenhet.

”Jag kommer ta över en del av försäljningen men kommer också jobba en del med interna processer och titta på hur vi kan arbeta mer effektivt för att nå de tillväxtmål vi satt upp. Jag tror att jag har mycket att bidra med på den finansiellt strategiska biten.”

Martin tillträdde redan i februari och kommer jobba både strategiskt med företagsutveckling tillsammans med Johan Georgson och styrelsen, och operativt med kundrelationer.