Kursare, exjobbspartners - och nu kollegor

Rebaz och Tamer träffades under utbildningen i samhällsbyggnad på Chalmers, och blev genom gemensamma intressen snabbt vänner. De kom så pass bra överens att de skrev både kandidatuppsats och masteruppsats tillsammans, och kan nu fem år efter första mötet kan de även kalla varandra för kollegor.

- Jag har alltid varit intresserad av stora infrastrukturprojekt, och tycker det är häftigt med tunnlar, broar och byggnader, säger Tamer.

- Jag delar Tamers intresse och har alltid velat arbeta med något som gör samhället bättre. I mitt fall väcktes intresset tidigt då jag fick bekanta mig med min farbrors yrke, som driver eget företag inom infrastruktur i Irak, förklarar Rebaz.

Som nyutbildade civilingenjörer på en skrikande arbetsmarknad hade Rebaz och Tamer många valmöjligheter när det var dags att skriva exjobb. Att valet föll på Norconsult berodde till stor del på företagets goda rykte som arbetsgivare och expertkompetens inom geoteknik.

- På Norconsult fanns resurserna, kunskapen och möjlighet till bra handledning, säger Tamer. Vårt behov av handledning för olika delar av exjobbet matchades verkligen med rätt personer, där vi kunde dra nytta av kunskapen hos såväl juniora som erfarna kollegor, fortsätter han.

- Förutom att få fördjupa sig inom ett specifikt område så gav exjobbstiden även en bredare bild av företaget och möjlighet att knyta kontakter, säger Rebaz.

I sitt exjobb undersökte de hur en analytisk metod kan nyttjas, istället för komplexa numeriska verktyg för att uppskatta deformationer till följd av pålning.Efter ett välförtjänt sommarlov återvände de nyblivna geoteknikerna till Norconsult, nu som kollegor. Och visst finns det skillnader i att vara anställd ”på riktigt” menar båda två.

- Nu är vi involverade i flera projekt och jobbar mot helt andra deadlines, säger Rebaz. Arbetsuppgifterna är varierande och man får verkligen utrymme att vara kreativ, där tycker jag att Norconsult sticker ut.

- Jag håller verkligen med, man satsar på de yngre och blir upplärd från början – utan att bli en ”färdig produkt” säger Tamer. Fastän vi bara varit anställda i ett par månader får vi tänka fritt och ta egna initiativ, fortsätter han.

Inför hösten kommer de bland annat att delta på Chalmers arbetsmarknadsdag VARM och träffa studenter som har många funderingar kring jobb och karriär. Som tur är har de ett par handfasta tips var att dela med sig av:

- Våga tidigt fråga det företag du praktiserar, skriver exjobb eller börjat arbeta hos om vilka karriärmöjligheter som finns för dig, säger Tamer. Rebaz håller med och flikar in:

- Var inte rädd för att utmana er själva, välj inte det alternativ som är mest bekvämt om du vill utvecklas. Och välj ett företag som stämmer överens med dina värderingar, då är chansen större att du hamnar rätt!

• geoteknik

Catharina Johansson